Fødevaremessen, Copenhagen Food Fair, er de sidste tre dage blevet afviklet i Bella Center med et fokus på værtskab og kvalitet.
– Vores målsætning har været at tage værtskabsrollen på os og skabe rammerne for den gode oplevelse på en messe præget af kvalitet og unikke indslag. Det har resulteret i et tiltrængt kvalitetsløft, hvor messen er vendt mere i retning af en madkulturmesse, udtaler Messe Udviklingsdirektør, Malina Lebrecht Hye.
Med en mere strategisk markedsføring og registreringsform har det også været Copenhagen Food Fairs mål at imødekomme udstillernes udtrykte ønske om øget kvalitet i besøgerskaren.
– Kvaliteten af de besøgende har været rigtig høj, og da vi samtidig har gjort et stort forarbejde med at invitere vore kunder, har det været en vellykket messe for os. Copenhagen Food Fair har sat fokus på et af de allervigtigste områder og aktuelle emner i branchen lige nu, nemlig værtskabet. Det er i tråd med, hvad vi selv vil signalere, og vi har derfor grebet dette budskab og placeret os i det med afsæt i tjeneren som vært, udtaler Andreas Nyborg, divisionschef hos De Forenede Dampvaskerier.
Copenhagen Food Fair tog også værtsrollen overfor de mange madinteresserede københavnere med den nye hal ’Ørestaden koger’. Hallen bød blandt andet på en søndagsfrokost i samarbejde med Copenhagen Cooking og en række af hovedstadens mest nyskabende restauranter, samt en pop-up-markedsplads af TorvehallerneKBH.
Konceptdirektør hos TorvehallerneKBH, Niels Lønborg Brandt, ser både tiltaget og dets værtskabsfokus som en styrke for fagmessen.
– Værtskabstilgangen er fantastisk og interessant, fordi den åbner op for et madforum under en anden overskrift og med fokus på nærhed til kunden. Det er også nærheden til den almindelige forbruger, der gør ’Ørestaden koger’ til en styrke for fagmessen, hvor mange af initiativerne allerede har en bredere interesse. Der skabes inklusion i stedet for eksklusion, og det er til udstillernes fordel, da slutbrugeren jo i sidste ende er forbrugeren.
Efter messens lukning blev der indsamlet og leveret lækker, gratis mad til 40 herberger, væresteder og kvindehjem i København. Det skete gennem et partnerskab mellem Copenhagen Food Fair, forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, foreningen Det Runde Bord og Unilever Food Solutions.
– Når vi vælger at påtage os værtskabsrollen giver det intet andet end god mening også at tage ansvar for vores omgivelsers interesser, og som Københavns største fødevaremesse mener vi derfor, at det er vigtigt, at vi også går forrest i kampen mod madspild, slutter Malina Lebrecht Hye.
Årets messe havde i alt 277 udstillere og 16.829 besøgende.