Kaffe er ikke bare kaffe. Og det kommer i høj grad til udtryk i den nye ultimative guide til kaffens verden, Coffee Sapiens, som er en del af den verdensberømte kok Ferran Adriàs gastronomiske leksikon Bullipedia. Leksikonet er et resultat af 20 års samarbejde med den italienske kaffevirksomhed Lavazza. Med sine mere end 120 års erfaring indenfor udvikling af kaffe, har Lavazza sammen med Ferran Adrià studeret de eksotiske bønner og udviklet nye måder at forholde sig til kaffen på – både som ingrediens og koncept. Alt dette og meget mere bliver man klogere på, når man læser sig igennem luksushåndbogen Coffee Sapiens’ 700 informationsrige og illustrative sider. Det omfatter alt fra kaffens historie til akademisk indføring i kaffens anvendelsesmuligheder.
Kaffen flytter grænser
– Jeg har startet en rejse sammen med Lavazza, der får mig til at skubbe mine grænser for min eksperimenteren. Min nysgerrighed blev vækket med en idé om at tage kaffen ud af en opfattelse, som er flere hundrede år gammel, fortæller Ferran Adrià i forbindelse med boglanceringen.
– Det er en filosofi, som deles på elBulli-holdet, og Bullipedia-projektet er en naturlig kanal til at vise, hvordan kaffe også kan være usædvanlig og overraskende samt få os til at undersøge grænser, vi slet ikke kan forestille os.
En ny udfordring til sanserne
Samarbejdet inspirerer dagligt Lavazza til at se på kaffen med nye øjne, og den dag i dag arbejder virksomhedens professionelle forskningscenter i Torino, Training Center, med begrebet Coffee Designs, hvor kaffen tages op på et særligt gastronomisk plan og serveres i ny form som fx sfære eller skum og udfordrer føle-, lugte- og smagssansen.
– Sapiens-metoden har afsløret nye veje, som har givet os mulighed for at udvide vores viden på tværs af kaffematrixen. Vi er overbeviste om, at ´Coffee Sapiens´ kan blive en innovationsspeeder for alle os kaffeelskere, forklarer Marcello Arcangeli, Chef for Training Centre i Lavazza Group.
Danskernes kaffepassion stiger
Det er ikke kun ex-elBulli-køkkenchefen Ferran Adrià og italienske Lavazza, som har flyttet deres grænser. Danskernes passion og interesse for kaffe er fordoblet de seneste 9 år. I 2010 var 19 procent af danskerne enten passioneret eller meget interesseret i kaffe, hvor her i 2019 er tallet steget til 41 procent. Den største stigning ses i passionen for kaffe, som steg fra 3 procent til 21 procent.
Kilde: Ipsos, Coffee U&A, Marts 2019 & Synovate, Coffee Dynamics U&A, 2010