Arla-koncernens samlede omsætning steg med 5,6 procent til 11,2 milliarder EUR (mod 10,6 milliarder EUR i 2020), primært drevet af højere salgspriser og en volumendrevet salgsvækst blandt strategiske brands på 4,5 procent.
En del af væksten drives fra køledisken, hvor brandsne Arla, Starbucks og Castello leverede en volumendrevet salgsvækst på 4,5 procent. Lurpak vinder fortsat markedsandele i både Danmark og Storbritannien.
Arla forventer, at inflationen og volatiliteten fortsat vil påvirke forretningen og andre sektorer et godt stykke ind i 2022.
– Forbrugernes adfærd vil være påvirket på mange forskellige måder af de forventede store markedsudsving og høje inflation, og derfor er den meget vanskelig at forudsige. Vi vil sandsynligvis komme til at opleve en nedgang i væksten for vores brandede produkter, indtil markedet stabiliserer sig på et nyt niveau. Som vi har vist i 2020 og 2021, så er vores andelsselskab stærkt funderet, og vi vil fortsætte vores stærke operationelle eksekvering i hele forsyningskæden, så vi kan imødekomme eventuelle nye krav i dette usikre miljø, siger administrerende direktør i Arla Foods Peder Tuborg.
Arla-indtjeningen – som måler den værdi, Arla skaber pr. kg ejermælk – var på 39,7 eurocent i 2021, sammenlignet 36,5 eurocent i 2020.