Når International Food Contest finder sted under hi Tech & Industry Scandinavia 3.-5. oktober, kan besøgende se frem til at hilse på flere konkurrence-gengangere. Én af dem er Bryggeriet Frejdahl, som håber at kunne gentage sidste års medaljesucces.
Det gode håndværk inden for mejeri og fødevarer præmieres ved International Food Contest, når den traditionsrige konkurrence hylder faglig stolthed og opfordrer til vidensdeling og networking. Det hele sker, når fødevarebranchen mødes i MCH Messecenter Herning i den kommende uge.
En af dem, der glæder sig til at komme tilbage igen i år, er Bryggeriet Frejdahl, der i 2016 vandt æresprisen i kategorien “Øl” ved International Food Contest. I den kommende udgave af fødevarekonkurrencen stiller bryggeriet op igen. Denne gang med to nye øl; den friske sommerøl Thyra og den gyldne dessertøl Brynhild. Begge øl er ligesom sidste års vinder Skolder produceret i et tæt samarbejde mellem Bryggeriet Vestfyn og idéskaber Jim Lyngvild og ud fra samme grundprincipper; Der gås ikke på kompromis med hverken kvalitet, historie eller design:
– I håbet om at få prædikatet ‘IFC-Vinder’ til flere af vores øl stiller vi i år op med to nye varianter. Samtidig er det vigtigt for os at få andres og en faglig vurdering af vores produkter. Vi arbejder for at revolutionere øllen, så det er mere end bare øl, og der tror vi på, at vores kombination af historiefortælling og kvalitet kan noget særligt, fortæller Dorthe Kildal Johannsen, marketingskoordinator ved Bryggeriet Vestfyn.
Idéen er ‘spot on’
Da Frejdahls Skolder – en særlig blanding af specialøl brygget hos Bryggeriet Vestfyn i Assens med whisky fra skotske Highland Park – vandt æresprisen i kategorien “Øl”, fangede øllets sødme ikke kun whiskyens varme men også dommernes interesse.
Ølbrygningen hos Frejdahl baseres på en stærk passion for forfædrenes tradition og håndværk. Det er derfor ikke kun de nordiskklingende ølnavne med en god historie, men også råvarerne, som brygger videre på vikingetidens gamle traditioner. I den forbindelse har sejren ved IFC i 2016 samt tidligere år haft stor betydning:
– Vi er meget stolte af prisen. For os er det en indikation af, at vores idé er ‘spot on’, og det bekræfter os i, at det er den rigtige vej at gå, siger Dorthe Kildal Johannsen, og fortsætter:
– Sejren har betydet rigtig meget. Vi har brugt prisen meget i vores markedsføring – både på Facebook, over for specialbutikker og Dansk Supermarked, der som forhandler bruger medaljen både internt og eksternt i forbindelse med Frejdahl-øllen.
International Food Contest kan opleves 3.-5. oktober i MCH Messecenter Herning i forbindelse med hi Tech & Industry Scandinavia. Læs mere om konkurrencen på http://www.foodcontest.dk
Om International Food Contest
International Food Contest er en knap 100 år gammel konkurrence. Den startede som Landsmejeriudstillingen, men fik nyt navn, da flere fødevaretyper begyndte at vise interesse. Messen giver inspiration og kårer de bedste produkter i Dairy og Food, hvorefter alle medaljer må bruges i markedsføring og emballage.