Mikrobryggeriet Fatdane og otte andre danske virksomheder oplever enorm interesse på messen Foodex Japan 2019.
Kombinationen af en cyklende hund med solbriller, økologiske sodavand med nye spændende smage samt den nye frihandelsaftale EPA mellem Japan og EU er i disse dage med til at gøre den enorme fødevaremesse Foodex Japan til en succesoplevelse for Brian Hougaard. Han er stifter og indehaver af mikrobryggeriet Fatdane, som producerer økologiske sodavand.
– Vi slår meget på den danske humor med den cyklende hund i vores markedsføring, og det er noget, japanerne kan lide. Der er også mange af dem, som siger, at med den nye EPA aftale er det blevet meget nemmere for dem at handle med EU. Og så synes de, det er vildt spændende og eksotisk, at vi bruger for eksempel rabarber, humle og gran i vores sodavand og tonic.
Det er alt sammen med til, at vi har mærket en enorm interesse siden messen åbnede i tirsdag, fortæller Brian Hougaard.
Har fået lovende kontakter
Konkret har han et velbegrundet håb om, at messen fører til aftale med en stor japansk butikskæde, som han har været i dialog med flere gange under messen. Brian Hougaard har også fået lovende kontakter til indkøbere i Thailand og Sydkorea. En af dem har fået ham til at ændre rejseplaner, så han kan tage et møde i Bangkok på vej hjem.
I forvejen har blot tre år gamle Fatdane allerede eksport til USA, Schweiz og Sverige, og snart også til England og Frankrig, ligesom øko-sodavandene med hunden er cyklet ud i over 1000 butikker i Danmark.
Dansk fællesstand
På Foodex i Tokyo deltager Fatdane i en dansk fællesstand med ni virksomheder, organiseret af netværket Bio Aus Dänemark og Dansk Industri.
– Det er fjerde gang, vi har en dansk fællesstand herude, og i år kan vi virkelig mærke et gennembrud. Det er tydeligt, at EPA aftalen betyder rigtig meget for, at japanerne har fået mere lyst til at handle med virksomheder i EU. Og så betyder det også meget, at vi har været her år efter år, siger Malene Aaris, administrator i Bio Aus Dänemark.
Udover Fatdane er de danske virksomheder på messen Dansk Mjød, Danæg, Fynbo Foods, Naturli, Nuts’n More, Orana, Organic Human og Scandic Food.
Foodex Japan 2019 slutter i dag. Den årlige messe havde i 2018 85.000 professionelle besøgende fra fødevarebranchen i en række asiatiske og andre lande.