Opdateret 24-06-2019: Nordisk Center for Lokale Fødevarer har skiftet navn til Nationalt Center for Lokale Fødevarer
Kan man formidle en bondemands historie til en foodiehipster på Østerbro og på den måde koble urbane forbrugere med fødevareproducenter? Og kan man bygge bro mellem landbruget og gastronomien? Det forsøger Nordisk Center for Lokale Fødevarer (NCLF) ved at sætte kulinarisk kvalitet på dagsordenen, blandt andet gennem en ny blog: http://www.gastropol.dk.
– Når Danmark nævnes som en fødevarenation, er det ofte vores store, internationale virksomheder, der bliver fremhævet – og deres fødevaresikkerhed. Men har du lyst til at spise dig mæt i fødevaresikkerhed?
Hvad med historien om de mindre danske landmænd, der går op i kulinarisk kvalitet, men som højst får lidt spalteplads i den lokale landbrugsavis, når de har købt en ny Ferguson-traktor? spørger Jesper Zeihlund fra Nordisk Center for Lokale Fødevarer (NCLF).
Artikel forsætter under billedet
Møder fødevareproducenter i mark og skov
NCLF har med bloggen Gastropol en vision om at formidle inspirerende historier, som kan gøre os klogere på en anden type fødevareproduktion og de tanker, der ligger bag. Gennem sit virke som seniorrådgiver har Jesper Zeihlund truffet en lang række af de landmænd fra Sjælland og øerne, som journalist Carolina Kromann Wåhlin tager ud og møder i mark, skov og til havs. Man kan for eksempel læse om David Lange, der er en af initiativtagerne til Kystfisker Kompagniet i Korsør, naturvinavleren Daniel Milan fra Vexebo Vin og Odsherred-iværksætterne Isøre Is, Got Charcuteri og Dansk Tang. Man finder for eksempel også historien om hømælken fra Slagelse, nye økologiske proteinafgrøder på Kragerup Gods og osteproduktion på Møn.
Artikel forsætter under billedet
Opbrud på vej i fødevarebranchen
Gastropol-bloggen er ét af de mange initiativer, som NCLF har taget for at sætte fokus på kulinarisk kvalitet i Danmark.
– Der er et kæmpe opbrud på vej i den danske fødevarebranche. Der er brug for at gå i en ny retning, men der mangler en turguide, der er ingen hjulspor eller vejskilte endnu, så vi går i vores egen retning. Vi fokuserer især på at koble landbrug med gastronomi og fødevareproducenter med forbrugere, fortæller Jesper Zeihlund om arbejdet i NCLF, der blandt andet rådgiver landbrugsskoler, kommuner, SEGES, erhvervsuddannelser, Hotel – og Restaurantskolen og VKST i kulinarisk forretningsudvikling og produktudvikling.
Artikel forsætter under billedet
Hjælper store kulinariske projekter på vej
NCLF har også en finger med i spillet i større kulinariske projekter, eksempelvis som sparringspartner for Torvehallerne i København, der er ved at etablere et Farmer’s Market efter internationalt forbillede. Desuden rådgiver NCLF den nye ejer af Annebergparken, som ønsker at omdanne de 6.000 kvadratmeter tomme bygninger i Nykøbing Sjælland til et fødevareiværksætter-hub med pop op-restauranter, vinbar og muligheder for overnatning. NCLF står også bag hjemmesiden http://www.odsherredvine.dk om vinproducenterne fra Odsherred og Røsnæs, som har ambitioner om at blive et selvstændigt vindistrikt efter europæisk forbillede. Og senest er bloggen Gastropol.dk altså kommet til.
Artikel forsætter under billedet
Pionerer i en ny form for rådgivning
Jesper Zeihlund uddyber:
– Vi er kun fire ansatte i NCLF: Helene Meden Hansen, der er landmand og formidler, Linda Hinze, der er kok og arbejder med produktudvikling, og Carolina Kromann Wåhlin, der er journalist med erfaring fra gastronomiens verden. Og så er der mig selv, der har arbejdet i fødevarebranchen i mange år med fokus på oplevelsesøkonomi. Så vi er ikke en stor, forkromet organisation. Men det er netop vores største styrke: Vi er hurtige til at handle, vi kender folk i hele branchen fra bonde til kok, og vi taler et klart og tydeligt sprog, som hele værdikæden forstår. Jeg ser os faktisk lidt som pionerer for en anden type rådgivning, der er meget praktisk orienteret, og som kobler netværk, viden og faglighed på en ny måde. Netværk handler for os ikke om kaffe og blødt brød fra Guldbageren – det vigtigste er at have nogle telefonnumre, der virker! afslutter Jesper Zeihlund.