Andesteg, juleknas, glasur og julepynt. I år vælger mange danskere at lægge de klassiske julevarer i kurven på nettet. Det mærkes tydeligt hos onlinesupermarked, der melder om rekordhøjt antal ordrer op til jul.
– Denne jul kommer vi til at levere rekordmange julevarer til danskerne. I år falder julen i en arbejdsuge, og med den delvise nedlukning af Danmark ser vi ganske enkelt flere danskere, der vælger at handle julevarer på nettet i år, siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com.
Allerede nu er ordrerne til juledagene begyndt at tikke ind, og derfor skal kunderne i år også være opmærksomme på at lægge deres ordrer i god tid frem til jul.
– Vi ser allerede et betydeligt antal kunder, der nu lægger ordrer til dagene 21.-24. december – faktisk kan vi allerede nu se, at halvdelen af vores estimerede ordrer på de travleste juledage er blevet reserveret. Heldigvis har vi i takt med den stigende efterspørgsel øget vores ordrekapacitet betragteligt ifht. sidste år. Vi leverer bl.a. nu også om natten. Dermed kan vi imødekomme den store efterspørgsel på julemiddagen, siger Mikkel Pilemand.
Julesalget startede allerede i uge 46 og det høje salgsniveau fortsætter ind i juledagene, da onlinesupermarkedet også leverer 24., 25. og 26. december.
Corona påvirker også julehandel på nettet
Julehandlen på nettet går ikke fri for forbrugernes opmærksomhed på corona. Flere familier i år skal fejre jul på anden måde end de plejer, og det ses tydeligt i salget af dagligvarer.
Mundbind, håndsæbe og håndsprit er fortsat i høj kurs, når danskerne skal nyde juletiden på en sikker facon. Frem mod december har nemlig.com solgt cirka 2,5 millioner mundbind, ligesom salget indenfor personlig pleje, der blandt andet dækker håndsæbe og håndsprit, er vokset 2,5 gange mere end sidste år.
Flere danskere har dog også taget de skrappe midler i brug i forhold til rengøring i hjemmet op til julehyggen, da salget af rengøringsmidler har nået et nyt niveau. Her er salget steget mere end 440%, sammenlignet med sidste år.
Men under hjemsendelse og delvis nedlukning, er der også blevet mere tid til familiehygge. Det kan blandt andet ses på salget af julepynt, hvor salget er steget betydeligt, ligesom at salget indenfor julebagning er steget til over det tredobbelte niveau, sammenlignet med sidste år.
– I år er det tydeligt, at flere danskere skal stå for julehyggen og den traditionsrige middag selv. Allerede nu har vi solgt det samme antal ænder, som vi gjorde hele sidste år. Vi forventer at sælge over dobbelt så mange ænder i år, hvilket viser at der skal laves flere julemiddage og at flere danskere har tillid til at købe anden online til et af årets vigtigste middage, siger Mikkel Pilemand.
Den tillid ses også hos Dansk Erhverv. Her topper digitale dagligvarebutikker i placeringen over kundernes mest anbefalede indkøb på nettet i november. Dagligvarer på nettet stod for 8% af alle handler i november, en kraftig stigning fra 2019, hvor tallet var 5%.