Forsamlingsforbuddet begrænser muligheden for at afholde firmaets julefrokost ude i byen, men det er der naturligvis en løsning på. Gør julefrokosten virtuel.
I 2020 har vi lært at arbejde sammen hver for sig. Møder er rykket online, spritten er ikke længere forbeholdt fredagsbaren og generelt skal man kigge langt efter ”plejer” på langt de fleste arbejdspladser. Senest er traditionen med firmajulefrokost på kontoret praktisk talt blevet dømt ude med de nye retningslinjer for socialt samvær.
– Julefrokoster og festcatering generelt har været en enormt svær genre at navigere i under Coronaens fremmarch, fortæller direktør i Meyers Kantiner, Carl Johan Paulsen, og uddyber:
– Både vi og kunderne har lynhurtigt skullet tilpasse sig skiftende retningslinjer. Mange af de virksomheder, som måske har haft en forventning om at kunne gennemføre julefrokosten på kontoret i mindre grupper med god afstand eller i forskellige lokaler, er nu slået tilbage til start.
Virtuel innovation på menuen
Meyers har gennem længere tid haft på fornemmelsen, at julen ville byde på et behov for innovation i cateringbranchen for at kunne imødekomme kundernes meget forskelligartede ønsker og behov. Derfor gik man tidligere på året i tænkeboks sammen med det kreative kulturbureau Good Boys Agency, som også står bag den populære festival Musik i Lejet i Tisvildeleje.
– Formålet med den virtuelle julefrokost er at fejre højtidstraditionerne, dyrke fælleskabsfølelsen blandt medarbejderne, understøtte virksomhedskulturen og skabe et alternativt men engagerende rum, hvor ledere og medarbejdere kan mødes og bekræfte hinanden i det fælles værdisæt, som binder virksomheden sammen, siger kreativ direktør i Good Boys Agency, Andreas Thomas Grauengaard om den fælles mission med Meyers.
Personlig madlevering og skræddersyet underholdning
Sammen har de to virksomheder udviklet forskellige virtuelle julefrokostpakker målrettet større virksomheder, som med de nye retningslinjer stadig vil have svært ved at kunne samles på f.eks. en restaurant. Allerede nu er der potentiel interesse fra op mod 4.000 kuverter.
Helt konkret er formaterne bygget op omkring et interaktivt underholdningsprogram, som alle medarbejdere deltager i online fra deres respektive devices i hjemmet.
Medarbejderne modtager en portionsanrettet julefrokostmenu fra Meyers leveret til døren, som indtages side om side med et skræddersyet underholdningsprogram anført af en vært og bestående af f.eks. digital julebanko, live-koncerter med kendte artister, digitale julehilsner fra kollega til kollega og online-quiz med udgangspunkt i virksomhedernes historie.
Corona til trods, bliver julen altså ikke aflyst.