Til sommer får Lolland-Falster sin egen restaurantfestival, hvor man med spændende lokale råvarer vil skabe kulinariske oplevelser på højt niveau. Fokus vil være på den lokale fødevareproduktion, for at skabe vækst og arbejdspladser
Sydhavsøerne skal være kendt i både Danmark og internationalt som leverandør af madoplevelser og råvarer af højeste kvalitet. I hvert fald hvis det står til Dansk Kyst- og Naturturisme samt Business Lolland-Falster. De to organisationer har indgået et samarbejde om at videreudvikle området som fødevaredestination, og senere på året danner Lolland-Falsters smukke landskaber rammen om et stort mad-event, foreløbigt navngivet Sydhavsøernes Food Week. Projektet er et delprojekt i projektet ”Sjællands Signaturoplevelser”, hvis formål er at skabe stærke, kommercielle oplevelser og er støttet af Region Sjælland.
Under Sydhavsøernes Food Week vil lokale og tilrejsende turister kunne opleve en særligt tilrettelagt menu på egnens bedste restauranter og herregårde med en stærk kulturel forankring. Arbejdet med at planlægge eventen er i fuld gang, og samtidig pågår et særskilt arbejde med at forankre Lolland-Falster som fødevaremekka:
– Konkret arbejder vi på at samle en fælles fortælling om Sydhavsøerne som fødevaredestination og udvikler naturligvis sideløbende på eventen som en første forløsning på arbejdet med at forankre og rodfæste Lolland-Falster som en fødevaredestination. Mange af landsdelens herregårde og godser er involveret, men også bryggerier, gårdbutikker, landbrug, restauranter og fødevareproducenter m.fl. Mere end 60 lokale virksomheder medvirker i projektet, og vi er meget stolte af og glade for den interesse og opbakning, der er til projektet, siger udviklingskonsulent fra Dansk Kyst- og Naturturisme, Sune Kohl Bomholt Rasmussen.
Det overordnede mål er at skabe en fælles forståelse, der kan udvikles produkter indenfor. Der er tale om et langsigtet løft af fødevareprofilen på Lolland-Falster som både destinationen, kommuner og erhvervet kan se sig selv i og bidrage til at skabe vækst og arbejdspladser gennem på den lange bane. Indsatsen skal gerne føre til endnu flere turister på Sydhavsøerne inden for de købestærke segmenter, der sætter pris på den gode madoplevelse. Dem bliver der nemlig flere og flere af, og de er meget velkomne på Lolland-Falster, hvor de genererer øget omsætning og arbejdspladser.
– Sammen kan virksomhederne skabe øget synlighed omkring Lolland-Falster som region, og vi kan tiltrække endnu flere turister, der søger fødevareoplevelser, siger Rikke Fabienke, som er forretningschef for turisme hos Business Lolland-Falster. Hun understreger vigtigheden af samarbejdet mellem de erhvervsdrivende i området:
– Det er vigtigt, at idéerne kommer fra erhvervsvirksomhederne, da de selv skal tage ejerskab af projektet og den fælles fortælling og være med til at føre aktiviteter videre, siger hun.