Reduktion af madspild en varm sag for Aldi. Mindre madspild gavner klimaet og sparer forbrugerne penge. Og det gavner også bundlinjen for forretningen. Lyder det som en kold betragtning? Muligvis, men ikke lige så kold, som de mere end 10.000 is der hentes af FødevareBanken i Hvidovre og Horsens til uddeling på institutioner, væresteder, krisecentre m.v.
Dagligvarekæden Aldi investerer løbende i at reducere sit aftryk på klima og miljø ved at sætte fokus på både solenergi, emballagereduktion og udfasning af plastik samt ikke mindst reduktion af madspild.
– Reduktion af madspild er en central indsats i forhold til klimaet. Både virksomheder og private husstande spiller en vigtig rolle. Sammen med forbrugerne reddede vi på bare fire måneder i 2020 hele 118 tons mad. Så der er gode muligheder i fortsat at se på, hvordan vi blive endnu bedre på dette område, fortæller Katrine Milman, CSR chef i Aldi Danmark.
Derfor løb det også Katrine Milman koldt ned ad ryggen, da hun erfarede, at 10.600 is havde en fejl på etiketten. For så må varen ikke sælges i butikken:
– Fødevarekvalitet og fødevaresikkerhed er vigtig for forbrugernes tillid til os. Og derfor sælger vi naturligvis ikke varer, hvor der fx er fejl i næringsdeklarationen. Og det er netop, hvad der er sket i produktionen af de 10.600 Mucci-is, forklarer Katrine Milman og fortsætter:
– Heldigvis har vi i Danmark FødevareBanken, der arbejder struktureret og fødevaresikkert med at fordele madoverskud til socialt udsatte. Herunder fødevarer med fejl på etiketten, så vi var ikke i tvivl. De is skulle ikke ende som madspild, men bruges til at forsøde dagen på nogle af de væresteder og institutioner FødevareBanken deler ud til.
Lea Gry von Cotta-Schønberg, direktør i FødevareBanken, siger:
– Med donationen fra Aldi kan vi levere lidt ekstra godt til vores modtagere, når vi kører ud med kølebilerne i den næste tid. Brugerne og beboerne på modtagerstederne har jo en sød tand ligesom alle os andre, og derfor er det en kærkommen luksus i hverdagen.
Tæt samarbejde med forbrugere og organisationer
Aldi Danmark samarbejder på daglig basis bl.a. med Stop Spild Lokalt og Foreningen Ringgaard, der hver dag henter overskudsvarer, primært fødevarer hos udvalgte butikker.
– I 2020 donerede 60% af vores butikker overskudsmad til lokale foreninger, og alle butikker sælger lykkeposer med frugt og grønt til stærkt nedsatte priser gennem madspilds-appen ’Too Good To Go’. Vi undgår et stort ressourcespild i vores forretning, og vores kunder sparer penge og får økonomisk råderum til andre vigtige ting i hverdagen, fortæller Katrine Milman.
Når der er tale om større mængder af varer, samarbejder Aldi med FødevareBanken. Tidligere på året donerede virksomheden en større mængde non-food produkter som fx shampoo, tandpasta og stanniol til FødevareBanken.
Frugt og grønt i løssalg er også en vigtige nøgle, Aldi bruger til at reducere madspild. Efter blot en
måned, hvor fire slags frugt og grønt kunne købes i løssalg, var spildet mindsket med 45% og resultatet
er fastholdt. Det er målet, at 40% af al frugt og grønt i Aldi skal tilbydes uden emballage.
– Mere løssalg af frugt og grønt gavner alle parter i processen. Forbrugerne, klimaet og vores forretning, slutter Katrine Milman.