Sv. Michelsen Chokolade kom ud af 2016/17 med et pænt regnskab, der viser en positiv udvikling og stigende overskud på bundlinjen. Overskuddet før skat blev 1,2 millioner kroner mod 0,3 millioner kroner året før. Stigningen er navnlig resultatet af et strategisk optimeringsarbejde blandt andet i produktionen.
På salgssiden har den kendte chokoladevirksomhed med held fortsat udviklingen af sin multikanalstrategi med salg gennem delikatesse- og chokoladeforretninger, egne butikker, samarbejdspartnere samt på nettet. Som led i udviklingen af multikanalstrategien har Sv. Michelsen Chokolade til bestyrelsen nyvalgt branding- og designeksperten Bjarne Hansen, CEO & Founder af Menu A/S, der styrker bestyrelsen med sine betydelige kompetencer.
-Vi arbejder meget bevidst med en multikanalstrategi, der skaber en god balance i salget, siger Nicolas Dorff, 3. generation i Sv. Michelsen Chokolade. Han tilføjer:
-Vi driver syv egne Sv. Michelsen Chokolade-forretninger. En ottende flagskibsforretning blev i denne uge åbnet på Strøget, tæt på Rådhuspladsen i København.
Konkurrencen i branchen er fortsat hård og med relativt tunge omkostninger til kvalitetsråvarer, produktion og ikke mindst den meget høje chokoladeafgift resulterer i relativt små marginaler. Fokus er uanset de mange udfordringer på at sikre en sund virksomhed med fortsat lønsom vækst.
2016/17 er første fulde regnskabsår efter Sv. Michelsen Chokolade, som den første i Danmark omlagde til 100 procent Fairtrade-chokolade. Bæredygtighed og Fairtrade er i rivende vækst og en stærk forbrugertrend på det danske marked, som virksomheden forsat vil investere i.