Salget af økologiske dagligvarer vokser i rekordfart på nettet viser nye tal fra Økologisk Landsforening og nemlig.com.
Det røde Ø-mærke og varer med økologiske mærkninger er i den grad ombejlet blandt de danske forbrugere, når der skal lægges varer i indkøbskurven. I det første halvår af 2018 lagde danskerne 11 procent flere økovarer i indkøbskurven i detailhandlen, sammenlignet med samme periode sidste år, ifølge Økologisk Landsforening.
Salget af økologiske dagligvarer er dog steget langt mere på nettet, hvilket man tydeligt kan mærke hos Danmarks førende onlinesupermarked, nemlig.com. Her er salget af økologiske varer steget med 36 procent i første halvår af 2018 sammenlignet med samme periode året før. Det er over tre gange mere end væksten i resten af dagligvarebranchen, og i dag er det helt op mod hver fjerde vare, der er økologisk, når den lander i indkøbskurven på nemlig.com.
– Vi kan se, at flere af vores kunder vælger økologiske fremfor konventionelle varer, når de handler på nemlig.com. Prisen på økologiske varer er de seneste år faldet markant, og på nemlig.com kan kunderne let vælge økologien til ved at sortere efter økologi, når de handler. Derfor er jeg stolt over, at vi har tredoblet væksten i salget af økologiske varer sammenlignet med resten af dagligvarebranchen, siger Jack Enevoldsen, Kategoridirektør hos nemlig.com
Salg af økologi går frem i hele landet
Væksten i online-salget af økologi ses over hele landet, hvor det samlet set er 24,6 procent af alle solgte varer på nemlig.com, der er økologiske. Ifølge opgørelsen fra online supermarkedet har østjyderne overhalet københavnerne, når det kommer til at vælge det røde økomærke til. I Aarhus C er 27,2 procent af alle varer økologiske, mens kunderne i København K lander lige under landsgennemsnittet, hvor de økologiske varer udgør 24,2 procent af københavnernes indkøbskurv.
Den økologiske førertrøje tilfalder dog kunderne på Frederiksberg C, hvor Ø-mærkede varer udgør 29,8 procent af det samlede indkøb. Økologisk mælk, æg og smør sidder fortsat tungt på det økologiske salg, hvor 30 procent af alle varer bærer et økologisk mærkat. Men også andre typer af økovarer vinder indpas hos kunderne – blandt andet økologisk is, hvor salget er steget 271 procent siden sidste år, og med mere end 1.600 økologiske varer i sortimentet er det blevet nemt for kunderne at finde flere økologiske varer på nemlig.com.
Hos Økologisk Landsforening glæder man sig over, at stadig flere kunder får øjnene op for det store udvalg af økologiske varer. I dag består over 13 procent af det samlede fødevaresalg i den danske dagligvarehandel samt onlinebutikker af økologiske varer, og onlinehandlen kan være med til at øge salget af økologiske varer betydeligt.
– Børnefamilierne i de store byer har i de sidste par år trukket væksten i det økologiske salg, og netop forældre sætter sig i stigende grad foran computeren, når børnene er puttet, for at købe ind til familien. Her hjælper de digitale muligheder dem med nemt at finde det, de går efter – nemlig økologiske varer. Forældre er især optagede af at servere mad for deres børn, som er fri for rester af sprøjtegifte og en lang række tilsætningsstoffer. Derfor vælger de oftere økologi end resten af befolkningen, og udvalget af økologiske varer er meget stort i onlinebutikker som nemlig.com, siger Gitte Hvoldal, chefkonsulent i Økologisk Landsforening.