Kunderne i Bilka, føtex og Netto kan på en digital platform fremover tjekke oprindelsen på indholdet i den enkelte dåse tun. Ved at indtaste et unikt nummer fra den enkelte dåse, kan tunen helt konkret spores tilbage til kaptajn, båd, fangstmetode, område og -tidspunkt.
Dansk Supermarked Group har i en årrække samarbejdet med WWF Verdensnaturfonden på at øge andelen af fisk fra bæredygtigt fisker i butikkerne. Den digitale løsning med sporbarhed på tun er et led i den strategi, da mange kunder gerne vil kende oprindelsen af, hvor de køber deres fisk.
– At vi kan koble en digital platform, som vores kunder kan benytte, direkte til en stribe konkrete oplysninger hos vores leverandører af tun er en interessant løsning – og et led i vores ambition om at øge gennemsigtigheden og informationsniveauet om vores varer til kunderne, siger ansvarlighedsdirektør i Dansk Supermarked Group, Jonas Schrøder.
Sporbarhedssystemet gælder for Dansk Supermarked Groups egne mærker, da det er her, at koncernen direkte har kunnet samarbejde med leverandørerne om at bidrage til løsningen.
– Det er en spændende udvikling, at vi med vores egne mærker kan præge en udvikling med gennemsigtighed, som man sagtens kan forvente vil brede sig til andre mærker også, siger Jonas Schrøder.
WWF Verdensnaturfonden ser også den digitale sporing af tunen som et rigtig godt initiativ, der kan give kunderne kvalificeret viden om det produkt, de står med i hånden:
– Dansk Supermarked Group har her taget et godt initiativ. For det første kan du som forbruger nu nemmere sikre dig, at den tun, du har puttet i kurven, er et bæredygtigt valg. For det andet stiller initiativet krav til leverandørerne og fiskeindustrien om bedre at dokumentere deres praksis – vi må jo erkende at sporbarhed i den globale tunindustri er mangelfuld, og at der stadig foregår ulovligt og urapporteret fiskeri, som går hårdt ud over fiskebestandene, siger Christoph Mathiesen, seniorrådgiver hos WWF Verdensnaturfonden.