Hvert år dyster landets dagligvarebutikker om at vinde Landbrug & Fødevarers frugt og grøntpris. I år var det en stolt REMA 1000 købmand, der på vegne af REMA 1000 Marienlund i Odense fik overrakt trofæet.
– Vi har det sidste år været igennem et super forløb, hvor hele holdet er rykket sammen for at nå hertil. Frugt og grønt er vores varemærke, og vi forsøger altid at eksekvere benhårdt på friskhed, inspiration og volumen, så det bliver en inspirerende indkøbsoplevelse for kunden, siger Thomas Berthelsen, der er købmand i Rema 1000, Marienlund, Odense og fortsætter:
– Frugt og grønt er en butiks visitkort og hjørnestenen i vores butik. Det gør derfor én stolt og ydmyg, at det er REMA 1000 selv, der spurgte, om vi ville være deres repræsentant i konkurrencen.
Det er et stort felt af mystery shoppers og otte jurymedlemmer fra dagligvarehandlen og frugt- og grønterhvervet, der sammen peger på en vinder. En af dem er chefkonsulent hos Landbrug & Erhverv, Lærke Kirstine Lund, der roser butikken i Odense for deres drive.
– Hos Rema 1000 Marienlund er der et drive og passion uden lige. De har modet til at tænke og skabe nyt, og det er noget, kunderne belønner. Enhver butik kan sælge frugt og grønt, men det handler om at have sans for de levende og sårbare råvarer, som frugt og grønt er, siger Lærke Kirstine Lund og fortsætter:
– First impressions last. Det gælder også for frugt- og grøntafdelingerne. De er butikkens forhave, og fungerer det ikke dér, så mister man lysten til at fortsætte videre ind i butikken.
Vil skabe Danmarks bedste REMA 1000
I butikken i Marienlund ser de hæderen som første skridt på vej mod et større mål. Med kåringen af den bedste frugt- og grøntafdeling sætter de nu ind for at blive Danmarks bedste REMA 1000.
– Vi har en overordnet målsætning om at skabe Danmarks bedste REMA 1000-butik, hvorfor vi ser denne pris som et godt mål på vejen. Vi er stadig et nyt team, så lige nu skal vi bare fortsætte med at blive dygtige til de ting, vi gør, og blive ved med at tænke nyt. Vi testede for eksempel en bærkøler i sommers. Det gik forrygende godt, så nu har REMA 1000 valgt at rulle den ud i alle de butikker, der har lyst, afslutter Thomas Berthelsen.