Allerede inden den første kotelet fra danske grise er skåret og pakket på Danish Crowns nye forædlingsfabrik i Kina, kan koncernen melde udsolgt. Win-Chain, der er en del af Alibaba Group, har sat sig på fabrikkens fulde kapacitet.
– Det er fantastisk for Danish Crown at kunne indgå en så stor og omfattende aftale med Win-Chain og Alibaba-Group. Med et slag bliver vores produkter tilgængelige på både Win-Chains digitale platforme og i de Alibaba-ejede supermarkedskæder i hele Shanghai-regionen, siger Jais Valeur, der er Group CEO.
Danish Crown har haft et tæt samarbejde med Alibaba Group, siden de to virksomheder i august 2017 underskrev en aftale om salg og markedsføring af Danish Crown produkter på den digitale platform T-Mall. Det samarbejde udvides fra sommeren 2019 med et langt bredere udbud af produkter, som alle vil blive forarbejdet og pakket på Danish Crowns fabrik i Pinghu udenfor Shanghai.
– Vi har meget hurtigt opbygget en stor og loyal kundegruppe til Danish Crowns produkter. Vi kan se, at Danish Crown-brandet allerede i dag er et af de mest værdifulde for Alibaba-platformen. Danish Crowns integrerede produktion fra jord til bord sikrer produkter af en ensartet høj kvalitet, og det tiltaler de kinesiske forbrugere, at Danish Crown er en virksomhed med fokus på innovation og bæredygtighed. Kort sagt er det en virksomhed, vi gerne vil samarbejde med, siger Richard Wang, der Managing Director, Fresh Meat i Win-Chain.
Danish Crown har i en årrække haft en stor og succesfuld eksport af fersk svinekød til Kina. Hidtil har kunderne i stort omfang været kinesiske distributører og den kinesiske forædlingsindustri, men forbrugsmønsteret i Kina er i hastig forandring, og det er en hjørnesten i Danish Crowns strategi at komme tættere på forbrugerne i netop Kina.
– Det kinesiske marked flytter sig enormt hurtigt lige nu, og der sker egentlig tre ting sideløbende. For det første er der en kolossal vækst i e-handlen, hvor forbrugere køber varerne og får dem leveret derhjemme få timer senere. I min optik har Shanghai i dag verdens mest avancerede marked for e-handel. Dernæst er forbrugerne i stedet for at købe fersk kød på de såkaldte ”wet markets” begyndt at købe detailpakkede produkter i supermarkederne, præcis som vi kender det i Danmark. Endelig spiser flere og flere kinesere ude, ligesom vi ser i USA eller Europa. Nu kommer vi længere frem i værdikæden i Kina, og det ser jeg et markant potentiale i, siger Jais Valeur.
Danish Crown tog i foråret det første spadestik til koncernens første forædlingsfabrik i Kina. Fabrikken ligger under 100 kilometer fra Shanghai og bliver på 17.000 kvadratmeter. Den er bygget til årligt at kunne producere op til 14.000 tons forædlede produkter til først og fremmest de over 80 mio. mennesker, der bor i Shanghai-området, men i mindre grad også til resten af Kinas befolkning på knap 1,4 mia. mennesker.
– Kina er et af vores absolut største markeder og fabrikken i Pinghu er tænkt som vores brohoved for dansk grisekød til de kinesiske forbrugere. Hvis vi lykkes med den operation, så er det bestemt ikke utænkeligt, at vi indenfor få år vil havde lignende fabrikker ved andre kinesiske storbyer, siger Jais Valeur.
Aftalen med Win-Chain blev underskrevet mandag i forbindelsen med den stortanlagt CIIE-messe i Shanghai.
16 danske virksomheder deltager China International Import Expo
Kina importerede i 2017 for næsten 65 mia. kr. kroner produkter og tjenester fra Danmark. Det gør Kina til Danmarks sjette største eksportmarked. Derfor er der god grund til at vise en række af de danske kernekompetencer og kerneprodukter frem for en stor skare af importører. I alt forventes 150.000 importører at deltage på messen.
– Kina er en af Danmarks største samhandelspartnere, og CIIE er en unik mulighed for danske virksomheder til at vise deres produkter og ydelser frem. Det kan være med til at skabe nye relationer og nye partnerskaber, siger direktør i DI Thomas Bustrup, som også deltager på CIIE.
Messen finder sted fra mandag den 5. november til lørdag den 10. november og Danmark deltager dels på CIIE’s hovedmesse med ni danske fødevarevirksomheder, og dels på en dansk fællesstand, hvor syv virksomheder grønne produkter og løsninger frem.
– Danmark har meget at tilbyde Kina. Kineserne er især interesserede i vores produkters høje kvalitet og sikkerhed. Jeg er meget stolt over, at vi leverer nogle af de produkter og ydelser, som Kina ser som ekstra interessante, siger Thomas Bustrup.
Kinas økonomi er i de senere årtier braget derudaf med en sådan kraft, at Kina i dag er verdens næststørste økonomi kun overgået af USA. Udviklingen har medført, at Kinas økonomi har fået stadig større betydning for verden og for Danmark. I 2017 voksede Kinas økonomi med 6,9 procent.
– Der er et betydeligt potentiale for dansk eksport til Kina. Både nu og i fremtiden og særligt inden for miljøløsninger og sikker fremstilling af fødevarer. Derfor er det vigtigt, at vi er til stede og har et fast fokus på Kina som eksportmarked, siger Thomas Bustrup.
Det danske bidrag ved CIIE ledes af udviklingsminister Ulla Tørnæs. Hovedarrangørerne er Dansk Industri (DI) og det danske konsulat i Shanghai og i samarbejde med Food Nation og State of Green.
Udstillere fra 150 lande
Der forventes mere end 150.000 kinesiske indkøbere til de syv forskellige messer med hver deres fagområde og udstillere fra 150 lande. På fødevaremessen deltager Danmark med 16 virksomheder: A.P. Møller-Maersk, Danish Crown, Danish Speciality Foods, DNA Diagnostic, Ecolife Denmark, IFC Europe (Irma), Mille Food, S.E.Communication og Wellingo Nutrition A/S.
I den nationale pavillon vises grønne løsninger fra Carlsberg, Danfoss, FLSmidth, Kamstrup, Grundfos, Kelsen Group A/S og VisitDenmark.