Hemmeligholdt udviklingsprojekt erstatter plastindpakningen af 6-packs med lim.
I al hemmelighed har Carlsberg arbejdet tre år på at finde en optimal løsning til at holde på dåserne i en 6-pack sammen. Vel at mærke uden den traditionelle plastindpakning. Nu er løsningen ifølge bryggeriet klar og det vil kunne reducere brugen af plast med mere end 1200 tons om året.
Dåserne limes sammen
Den banebrydende nyhed har fået navnet Snap Pack og erstatter plastindpakningen af den ikoniske 6-pack med ny teknologi, der limer dåserne sammen.
Det vil ifølge bryggeriet spare op til 76% af den plast, der anvendes til traditionelle 6-packs. Fuldt implementeret kan den nye emballage derfor reducere mængden af plast med 1.200 tons årligt på verdensplan. Alene i Danmark reduceres mængden af plast med over 150 tons hvert år, svarende til mere end 7,5 millioner plastbæreposer.
Kun ét af mange initiativer
Snap Pack er bare én ud af en række miljøforbedringer af Carlsberg-pilsnerens emballage, bryggeriet netop har offentliggjort. Blandt andre forbedringer er brug af genbrugsplast i de store indpakninger, hvor plast stadig er nødvendigt samt miljørigtige Cradle to Cradle certificerede farver på etiketterne for at forbedre genbrug af papir og emballage.
Initiativerne er et led i Carlsbergs bestræbelser på at forbedre øllet, indpakningen og alle elementer omkring det, samtidig med at miljøbelastningen mindskes. De nye initiativer er en del af Carlsbergs bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO, som blev lanceret sidste år med det formål bl.a. at opnå nul CO2-udledning og nul vandspild.
– Vi arbejder benhårdt på at levere på vores høje ambitionsniveau på bæredygtighedsområdet og bidrage til at tackle klimaforandringerne, siger Cees ’t Hart, koncernchef i Carlsberg Group.
– Det ligger i vores formålsbeskrivelse altid at stræbe efter forbedringer, og med lanceringerne viser vi tydeligt, at vi fortsat lever efter vores grundlæggeres værdier. Carlsbergs Snap Pack kan reducere mængden af plastikaffald betydeligt, og vi glæder os til at kunne tilbyde forbrugerne bedre øloplevelser med mindre miljøpåvirkning, siger Cees ’t Hart og oplyser, at de nye Snap Packs er i handlen i Danmark fra januar.
Ros fra miljøfolk
Snap Pack-løsningen og de øvrige bæredygtige forbedringer har været tre år undervejs, og Carlsbergs forskningshold har arbejdet tæt sammen med en række partnere for at gøre en forskel for forbrugerne og klimaet.
WWF Verdensnaturfonden i Danmark har over en årrække rådgivet Carlsberg Group i arbejdet med at gøre produktion og løsninger mere bæredygtige.
– Vores natur og dyreliv er ved at drukne i plast – og problemet vokser desværre eksplosivt. Derfor skal vi handle nu. Der skal være mindre plast, som kan ende i naturen. Derfor er det et stort fremskridt, at Carlsberg nu præsenterer løsninger, der markant reducerer mængden af plastik i deres emballage. Carlsberg har med de nye løsninger taget de første store skridt på rejsen mod en mere ren og grøn fremtid, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Danmark.
Carlsberg Group er med i det nye strategiske partnerskab med miljøorganisationen Plastik Change.
– Vi har indledt et strategisk partnerskab med Carlsberg, fordi vi ser nogle spændende muligheder for i fællesskab at udvikle nye løsninger inden for emballage, der kan være med til at reducere den stigende plastikforurening. Vi ser Snap Pack som et rigtig godt eksempel på en løsning, som fører til en væsentlig reduktion af plastikemballage. Det er vores forhåbning, at partnerskabet vil føre til endnu flere ambitiøse initiativer inden for reduktion og genanvendelse hos Carlsberg i de kommende år. I Plastik Change ser vi meget frem til samarbejdet, siger miljøbiolog og direktør i Plastik Change Henrik Beha Pedersen.
Fakta om Carlsberg og Together Towards ZERO
Carlsberg Groups bæredygtighedsprogram Together Towards ZERO er en integreret del af Carlsberg-gruppens SAIL’22-strategi og bygger på fire ambitioner: NUL CO2-udledning, NUL vandspild, NUL uansvarligt alkoholforbrug og en kultur med NUL ulykker – med individuelle, målbare mål på hvert område. Carlsberg Group har per 1. januar 2018 reduceret sin globale CO2-udledning fra bryggerier med 16% i forhold til udgangspunktet i 2015. I 2017 overgik Falkenberg bryggeriet i Sverige til at bruge 100% biogas og grøn elektricitet, og blev Gruppens første CO2-neutrale bryggeri. Bryggerigruppen stoppede derudover med at bruge kul på ni bryggerier. I alt stammer 46% af gruppens elektricitet nu fra vedvarende energikilder.
Bandt de øvrige initiativer kan nævnes Cradle to Cradle-certificerede farver på etiketterne, coating på genopfyldelige glasflasker, forbedrede kapsler, der får øllet til at smage friskere i længere tid, og cirkulært genbrugsmateriale i den indpakning, hvor plast stadig er nødvendig.