Carlsberg er som de øvrige producenter af drikkevarer mest glade, når kunderne kan sidde udenfor og nyde en øl. Derfor er sommervejr, som det Vesteuropa har haft i år ikke optimalt for omsætningen.
Bryggerigigantens regnskab for månederne juli, august og september bærer da også præg af dette med en omsætning på 16,7 milliarder kroner, hvilket er en tilbagegang på én procent.
Aktionærerne kan dog glæde sig over, at gennemsnitspriserne er steget, samtidig med at omkostningerne er faldet, hvorfor overskuddet er højere end sidste år. Et resultat at den nye strategi om at sælge flere og dyrere mærkevarer, mener adm. direktør Cees t’Hart:
– Udviklingen i volumen var som ventet præget af forbuddet mod at sælge øl i store plastflasker i Rusland og dårligt vejr i Vesteuropa, skriver han i en meddelelse forud for investormødet torsdag formiddag.
Det er specielt i Vesteuropa, som er Carlsbergs størst marked, at salget ser gået tilbage, selvom ikke alle lande melder om tilbagegang. Det øgede salg i Bulgarien, Serbien og Italien, kan dog ikke opveje tilbagegang i stort set alle andre lande, hvorfor omsætningen i Vesteuropa faldt med næsten 800 millioner kroner til 9,6 milliarder kroner. Men bryggerikoncernens mærkevarer klarer sig godt. Således er salget af Tuborg er vokset med 5 procent, og øllene fra Grimbergen har solgt 7 procent mere. Endelig er mængden af de såkaldte craft beer steget med over 33 procent.
– En vigtig hjørnesten i Carlsbergs strategi er netop at sælge dyrere øl i erkendelse af, at det er svært at øge volumen, påpeger Cees t’Hart.