Carlsberg overgik Heineken i evnen til tjene penge
Carlsberg har de seneste år haft som målsætning at nå op på siden af konkurrenten Heineken, når det kommer til evnen til at veksle salg til indtjening, skriver Ritzau, og oplyser, at Carlsberg i de første seks måneder af 2019 rent faktisk har overgået hollandske Heineken.
Carlsbergs overskudsgrad – hvor meget salg der veksles til overskud – var i første halvår på 15,7 procent. Det er steget fra 14,1 for et år siden. Det viser bryggeriets regnskab, der er offentliggjort torsdag.
Dermed er Carlsberg akkurat forbi Heineken. Hollænderne havde i første halvår en overskudsgrad på 15,6 procent.
Michael Friis Jørgensen, der er aktieanalytiker i Alm. Brand, mener, at resultatet skal fastholdes over en længere periode, før Carlsberg kan sætte flueben ud for målsætningen.
– Det er en milepæl for Carlsberg, men det er et halvår, hvor Heineken har været lidt i problemer. Heineken led af stigende priser på de råvarer, der indgår i øl, og stigende omkostninger på transport, og det har ikke på samme måde præget Carlsberg, siger Michael Friis Jørgensen til Ritzau.
Carlsbergs forbedring er ifølge analytikeren et resultat af, at bryggeriet lykkes med at sælge flere øl i de dyrere kategorier, hvor der er bedre indtjening at hente. Samtidig er der godt styr på omkostningerne.
– Det er en del af Carlsbergs strategi. Der er ikke så meget vækst at hente, for befolkningen drikker ikke rigtig flere øl, og derfor er der fokus på at forbedre indtjeningen, og det er det, ledelsen prøver at få frem, fortsætter Michael Friis Jørgensen.
Selv om Carlsberg er forbi konkurrenten på det ene nøgletal, er Heineken dog fortsat omkring tre gange større end Carlsberg på salg idet Heineken solgte for 101,5 milliarder kroner og Carlsbergs for 33 milliarder kroner i første halvår af 2019.
Både Carlsberg og Heineken er fortsat langt efter ølmarkedets leder, belgiske AB Inbev, der i første halvdel af 2019 solgte for 177 milliarder kroner og kunne præstere en overskudsgrad på 33,8.