De danske forbrugere efterspørger convenience i så stor en grad, at det britiske asiatisk-inspirerede brand Itsu nu rykker direkte ind i Føtex og Bilka, med en kæmpe satsning på kopnudler.
Fænomenet kopsnacks er i fortsat vækst. I Storbritannien har marked for kopsnacks en værdi på 183 millioner Pund – og salget af nudler er steget med 28,4 % under Corona-nedlukningen viser tal fra Kantar.
itsu er et britisk premium brand indenfor kopnudler – med bouillon håndlavet i Japan. Målet er, at løfte kvaliteten i kategorien i Danmark for at møde danskernes stigende efterspørgsel efter nem og sund mad. itsu har indgået aftale med Salling Group og de nye produkter står på hylderne i Føtex og Bilka fra i dag.
Stigende dansk efterspørgsel på sund og nem mad
Det danske marked for convenient food har en værdi på 2754 millioner kroner – og er ifølge GFK fordoblet de sidste fire år. Danskernes forbrug af mellemmåltider og snackmad er stigende – med en klar trend mod sunde varianter. Tiden brugt på daglig madlavning er faldet; 32 % af danskerne bruger under 15 minutter på at lave aftensmad, mens 30 % siger de elsker at lave mad, men ikke har tiden. Under corona-nedlukningen har næsten hver tredje dansker øget forbruget af mellemmåltider og snacks, kan man læse i Madkulturen fra 2020.
Prisvindende madpionér bag itsu
Det er den succesfulde iværksætter Julian Metcalfe, der står bag det asiatisk-inspirerede brand. Med 75 prisvindende restauranter i Storbritannien og internationale ekspansionsplaner brænder han for at udvikle sunde produkter i restaurantkvalitet til supermarkeder. Itsu’s dagligvaresortiment oplever eksplosiv vækst med en annualiseret flerårig vækstrate (CAGR) på 54% og stigende interesse blandt forbrugerne for nem og sund mad, der ikke går på kompromis med smag og kvalitet:
– Danskernes efterspørgsel på sund og nem mad, er kernen i, hvad itsu handler om og bidrager med til verden. Vi er begejstrede over at lancere itsu i Danmark og går efter at genskabe succesen fra Storbritannien. Dagens lancering er en milepæl i vores ambitionen om at åbne vores internationale potentiale – ikke kun i Danmark, men i hele Skandinavien, siger Julian Metcalfe.