Den internationale økologiske sektor samles – fra de etablerede til nykommerne – når der fra den 13. til 16. februar i Nürnberg inviteres til 30. udgave af Biofach.
I Danmark ynder vi at kalde os for verdensmestre i økologi, og mens der er flere lande, der kæmper med om titlen som den førende økologiske nation, er der ingen tvivl om, at økologi fylder meget både blandt de danske forbrugere, men også i foodservice, hvor tal fra Danmarks Statistik vidnede om en økoomsætning på knap tre milliarder kroner i 2017, hvilket svarer til en fremgang på 21 procent på ét år, og en økoandel af fødevaresalg til foodservice på godt 10 procent. Et tal, der vækster positivt. For at holde den økologiske tete er det vigtigt at bevare fokus og søge inspiration til fortsat udvikling, og hvor gør man det bedre, end på den enorme økologiske fødevaremesse Biofach i Nürnberg?
Stor dansk indsats
I år vil den fire dage lange økomesse byde på intet mindre end 2.900 udstillere, og mere end 50.000 besøgende forventes at lægge deres vej forbi. Messen er altså vigtig for de danske producenter, der ønsker at nyde godt af stigende dansk økoeksport, hvorfor Økologisk Landsforening i samarbejde med netværket Bio aus Dänemark igen i år har arrangeret en dansk fællesstand i, hvad man kan kalde, verdens største udstillingsvindue for økologi.
– Mejeriets økologiske oste er omdrejningspunkt for virksomhedens eksportindsats. Biofach er verdens største udstillingsvindue for økologi og det helt rigtige sted at være for en virksomhed som os. Vi har fortsat vækst på eksportsiden, som i år (2018, red.) kommer til at udgøre 30 procent af den samlede omsætning. Og vi kommer til at øge eksportindsatsen markant med fokus på de nordiske markeder, Benelux og Tyskland, men også større metropoler i mere fjerntliggende lande. For eksempel Sydney og New York, hvor forbrugerne i stigende grad efterspørger økologiske kvalitetsprodukter, sagde salgs- og marketingdirektør hos Thise Mejeri, Peder Gerhardt Jessen, ved sidste års Biofach.
Sidste år bød den danske fællesstand på 40 udstillere, og mens det endelige tal for danske udstillere på fællesstanden endnu ikke, i skrivende stund, er på plads, vil det ikke være helt skævt at forvente en fællesstand med samme mængde udstillere igen i år.
Temaer på Biofach
Mens det overordnede tema for dette års Biofach er The organic system – healthy in a holistic approach, vil messen på vanlig vis også præsentere en række undertemaer, der gør det enkelt at finde sine interessepunkter. Fordelt over Innovations & Trends, Experience & Discover og Knowledge & Learning har man mulighed for at få et 360 graders overblik over hele den økologiske sektor.
Under Innovations & Trends finder man en række helt nye, primært tyske, producenter, op mod 600 økologiske nyheder, og det er også her, priserne for de bedste produkter uddeles, hvor danske Copenhagen Sparkling Tea Companys økologiske champagnelignende teer, blandt mere end 100 andre økologiske drikkevarer, i 2018 blev kåret som den bedste nye økologiske drikkevare.
– Vi er blæst bagover af opmærksomheden. Det er gået over al forventning. Vi introducerer jo en helt ny drikkevarekategori, som ikke er set før, og messen har bekræftet os i, at vi har fundet et hul i markedet med vores produkter. Vi har ramt noget, som har en bred appel. Vi har oplevet interesse fra kunder i lande som både Frankrig, Rumænien, Nordamerika og Argentina. Det siger mig, at der er et enormt potentiale. Jeg tror, det kommer til at stikke helt af det her, sagde Bo Sten Hansen, direktør og medstifter af Copenhagen Sparkling Tea Company.
Experience & Discover lader dig opleve temaområder med olivenolie, vin, et særligt vegansk område samt sidste års succes, Organic right from the start, som er et specielt show, der sætter fokus på initiativer vedrørende økologisk dyrkning af planter og økologiske dyrehold.
Økologisk helhed
Biofach er meget mere end ”blot” en økologisk fødevaremesse, hvilket man med The organic system – healthy in a holistic approach ønsker at gøre klart. Der vil på messen være fokus på blandt andet forbindelsen mellem sundhed og biodiversitet, hvordan fødevareproduktion kan være med til at fremme et sundt landbrug, sammenhængen mellem velvære og økologisk mad, og så vil de besøgende få mulighed for at diskutere, hvordan fremtidens ernæring kommer til at se ud: Hvordan vil vores spisevaner ændre sig, og hvordan vil digitaliseringen spille ind i denne kontekst. Biofach inviterer derfor til en fire dage lang økologisk messefest i Nürnberg til februar med rig mulighed for at blive klog på hele den økologiske bevægelse. Vel mødt!