Der er plantedrik på trøjen, når en af verdens bedste badmintonspillere, danske Viktor Anelsen, stiller op til kamp. Han har nemlig indgået en sponsoraftale med Naturli, der siden 1988 har sendt plantedrikke på markedet.
VM-guld, EM-guld og OL-guld i herresingle. Bag store resultater ligger store anstrengelser. Og begge dele er Viktor Axelsen kendt for at levere. Både i forhold til træning, kost og livsstil.
Viktor går op i alle detaljer for at udnytte sit fulde potentiale. Og han har prøvet det meste, fx specielle briller for bedre søvn og restitutionsbukser. Han ved, at ikke mindst kosten spiller en afgørende rolle.
”Hver dag hælder jeg havremælk i glasset. Det har jeg gjort i mange år, fordi det virker optimalt for mig og min træning. Derfor er et nyt samarbejde med Naturli’ oplagt for mig. Jeg vil også gerne være med til at sende et signal om, at der bør komme langt flere planter i glasset fremover hos mange flere,” fortæller Viktor Axelsen.
Fremover står det danske brand Naturli’ på trøjen, når den 29-årige og næsten to meter høje spiller indtager badmintonbaner i hele verden.
Fra nederste hylde til verdensranglisten
”Viktor Axelsens er blevet verdens bedste badmintonspiller, fordi han er 100 pct. dedikeret til sin sport og sin kost. Han er en game changer i sporten. Og det samme er vores ambition for de plantebaserede fødevarer. De fortjener at rykke helt op på verdensranglisten, fordi det rent faktisk gør en stor forskel for klimaet, hvad vi hver især vælger at putte i munden,” siger Henrik Lund, CEO hos Naturli’.
Naturli’ sendte i 1988 de første plantedrikke ud i de danske supermarkeder, hvor produkterne var henvist til den nederste hylde i afdelingen for helse og kosttilskud. Dengang henvendte produkterne sig til dem, som primært ikke kunne tåle komælk. I dag sælger Naturli’ sine plantebaserede produkter i 37 lande verden over, side om side med de animalske alternativer.
”I Danmark kender alle Viktor Axelsen, men han er berømt i hele verden, hvor han nyder stor respekt. Han er derfor en stærk ambassadør for plantedrikke. Og stærke ambassadører er der brug for. Selv om mange har skiftet over til plantebaserede mælkealternativer, er der stadig mange godt indarbejdede vaner knyttet til at drikke komælk,” forklarer Henrik Lund, som har ambitioner om at indtage en række nye eksportmarkeder i de kommende år.
”Havredrik giver mig en let fornemmelse i kroppen. Jeg gør alt for at udnytte mit fulde potentiale, og derfor virker havredrik godt for mig, når jeg skal yde mit bedste. Jeg kan ikke ligefrem kalde mig klimaaktivist med det job jeg har, men jeg kan godt lide tanken om, at plantedrikke sætter et mindre klimaaftryk,” siger Viktor Axelsen.