Da Hørkram efter to forrygende messedage i slutningen af januar kunne sige tak for denne gang, stod det klar at interessen for fødevarer ud over det sædvanlige oplever en stadig stigende interesse.
Vi vil gerne forkæles, det ligger i vores natur, men når det kommer til fødevarerne, er det ikke nok at det bare smager godt. Maden skal også være god for vores samvittighed. Det er ikke ligefrem fordi det er en hemmelighed at tidens fødevaretrends peger på bæredygtighed, lokale råvarer og produkter, hvor der er kælet for detaljerne, men interessant er det, at der ikke er noget der tyder på at tendenserne er aftagende. Tvært i mod.
Farverig inspiration
Store flotte røde kødudskæringer, smukt udskåret orange laks, lækker fed ost, fantastiske grøntsagsanretninger og mange andre flotte dekorationer lagde grobund for en stemning hvor de ekstraordinære produkter for alvor kunne finde sin plads i rampelyset. Det stillede krav til udstillerne, der blev udfordret af velinformerede gæster, der var på udkig efter løsninger til deres virksomhed, som kunne gøre hverdagen mere farverig og velsmagende.
Efterkommer kundernes ønsker
Det var tydeligt, blandt de flere end 170 udstillere på årets første Hørkram messe, at de har godt fat i deres kundesegmenter og ved hvad de vil have. Udstillerne stod klar med smagsprøver og flere gik det ekstra skridt og fremviste eksempler på, hvordan du kan benytte deres produkter til at forkæle dine gæster. Det er netop denne form for inspiration og muligheden for at se, føle, dufte og smage på varerne, der gør Hørkram messerne så værdifulde.
Økosucces
Mens bæredygtighed og køderstatninger fortsat fylder meget i billedet, kan det slet ikke hamle op med det enorme fokus på økologi, som Hørkram, Økologisk Landsforening og Fødevarestyrelsen havde lagt for dagen. Her fejrede man Det Økologiske Spisemærkes 10 års fødselsdag med champagne og sabler, raflede om øko-præmier, underviste i omlægning til økologi og informerede om de største økologiske trends. Den store økologiske stand tiltrak sig stor opmærksomhed og mange besøgende, for økologi er for mange lige dét ekstra, der taler til vores samvittighed. Generelt kunne man opleve et stort sortiment af økologiske produkter blandt de mange varenumre der blev fremvist i Fredericia. Vi er ikke i tvivl om, at når vi ses på den næste Hørkram messe i Bella Center til september, så vil vi se endnu flere økologiske, bæredygtige, luksuriøse og velsmagende produkter. Man bliver vel aldrig træt af at blive forkælet?