Under den store frugt- og grøntmesse Fruit Logistica, som løber af stablen i disse dage, har den seneste tids ændringer i forsyningskæden fyldt meget. Tomme supermarkedshylder rundt om i verden har fyldt meget i vores bevidsthed. Udover frygten for forsyningsmangel og produktionsafbrydelser har virksomheder set sig nødsaget til at transportere gods via luften. Men meget har ændret sig og de fleste coronarelaterede restriktioner er ikke længere i kraft. Ikke desto mindre er udfordringerne med at sikre den globale handel med frugt og grønt stadig store.
Det er især mangel på arbejdskraft, der rammer industrien – langs hele produktions- og forsyningskæden. Det faktum, at antallet af containerskibe er steget markant, gør det til et reelt problem. I øjeblikket vurderes det, at op mod 90 procent af verdens varer og råvarer transporteres med containerskibe.
I Europas største knudepunkt for frisk frugt, havnen i Antwerpen, tegner forsendelser af frugt og grøntsager sig for omkring ti procent af den samlede volumen. 40 millioner standardcontainere er i brug på verdensplan, men i stedet for kølefragt, bliver der transporteret flere og flere tørvarer. Det giver flaskehalse for frugt og grønt, især fra Latinamerika og Europa. De nødvendige containere til transport af frugt og grønt befinder sig simpelthen på det forkerte sted. Det er en problemstilling, der er blevet diskuteret på Fruit Logistica, i håb om at finde nye løsninger.
I Europa har Brexit også spillet en stor rolle. Eftervirkningerne af Storbritanniens udtræden af EU har måske ikke påvirket frugtsektoren så meget som frygtet, men der er nu behov for langt mere papirarbejde. Forsyningskædeloven er i øjeblikket genstand for heftige debatter i EU. Loven skal forpligte virksomheder til at holde øje med hele værdikæden, med et mål om at beskytte mennesker og natur.
Kortere forsyningskæder kan være med til at øge bæredygtigheden og forbrugerne foretrækker også lokale produkter. I forhold til frugt og grønt skaber det en bevidsthed om, hvilke produkter, der lige nu er i sæson. Og det har igen en positiv indflydelse på vores CO2-aftryk – et aspekt, der bliver stadig vigtigere i detailhandle.