Danskerne køber fortsat meget få dagligvarer på nettet. Men ny abonnementsservice som den Netto har lanceret kan få måske hul på området.
Dorte Wimmer, der er forbruger- og detailekspert hos Retail Institute Scandinavia, mener ifølge Ritzau, at en abonnementsordning kan være det, der kan knække koden for supermarkederne, så de kommer til at tjene penge på onlinesalget. I dag er det nemlig dyrt for supermarkederne at køre toiletpapir, danskvand og sæbe ud til kundens fordør.
– Men Nettos nye tilbud om at abonnere på en række basisvarer kan være det koncept, som gør, at supermarkederne bryder igennem onlinemuren. Det er en forsvindende lille del af detailhandlen, der sker via nettet i dag, siger Dorte Wimmer, der vurderer, at salget er på tre-fire procent.
– Får Netto først gang i salget, så tror jeg på det. Ser vi på Amazon, der har købt dagligvarekæden Wholesale, så gør de kurven større ved at kontakte kunderne et par dage før levering for at høre, om de skal have mere med.
Hun tilføjer, at Netto sammenlignet med eksempelvis Nemlig.com, har den fordel, at de kan levere varer fra en lokal butik og på den måde gøre afstanden til kunden kortere og dermed mindske leveringsomkostningerne.