Vi er verdensmestre i at pante. Faktisk kommer hele 93 procent af flasker og dåser retur via vores pantsystem. De sidste syv procent svarer til 140 millioner flasker og dåser, og det er et stort problem for produktionen af de bæredygtige rPet flasker – og i sidste ende miljøet.
Det er drikkevaregiganten Coca-Cola, der har kortlagt danskernes pantvaner i forbindelse med introduktionen af nye miljøvenlige flasker af genanvendt plast, rPET flasker, på tværs af samtlige brands i løbet af 2022.
93% af alt pant finder vej til Dansk Retursystem via fx flaskeautomater og pantstationer, og Coca-Cola ønsker at finde ud af, hvad der forhindrer de sidste 7 procent af brugte flasker og dåser i at finde vej tilbage, så de bl.a. kan blive til nye rPET flasker til fordel for klimaet.
For selvom danskerne er bedre end alle andre lande til at pante, så svarer de sidste syv procent alligevel til 140 millioner emballager, der aldrig kommer i retur.
Vil have bæredygtig emballage
Coca-Cola har fået analyseinstituttet Kantar til at spørge danskerne om deres forhold til at pante.
44 procent af danskerne synes, det er snasket og klistret at pante, fordi der altid er rester tilbage i de tomme flasker og dåser. Især de unge peger på dette problem. Hele 63 procent af de 18-35 årige synes, det er snasket og klistret, når de skal indlevere deres pant.
Coca-Cola er dog sikker på, at de 140 millioner flasker og dåser vil ende i pantsystemet inden længe. 79 procent af danskerne synes nemlig, det er vigtigt, at sodavandsemballagen er bæredygtig.
Kvinderne, de ældre og sjællænderne fører an i pantkampen. Hele 80 procent af kvinderne synes, det er vigtigt at nyde sin sodavand i bæredygtig, recirkuleret emballage. 83 procent af sjællænderne og 85 procent af de 60+ årige synes det samme.
Tager ansvar for forandring
Ifølge læskedrikgigantens undersøgelse er danskerne i høj grad opmærksomme på problemet med engangsemballage. 96 procent af alle danskere synes, det er problematisk, at vi smider så mange pantflasker og dåser ud, og de tager gerne et delt ansvar med producenterne.
87 procent er enten helt eller overvejende enige i, at det primært er virksomhederne og producenterne, der skal gøre det nemmere at reducere miljøpåvirkningen af vores daglige forbrug. Men 87 procent synes også, at pilen peger på dem selv som forbrugere.
– Vi er meget taknemmelige over, at forbrugere i Danmark er så dygtige til at bringe tom sodavandsemballage retur, så Coca-Cola kan lave nye flasker og dåser af brugt plast, glas og aluminium i et cirkulært system. I vores World Without Waste strategi er det vores mål at indsamle det, der svarer til 100 procent af den emballage, vi sælger og begrænse og genanvende materialer til glæde for vores planet, siger Annette Spanggaard, Public Affairs, Kommunikations- & CSR-direktør for Coca-Cola.
En verden uden affald
Coca-Cola udviklede sin bæredygtighedsstrategi, World Without Waste i 2018, i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden og Ellen McArthur Foundation.
Coca-Cola har som mål at indsamle al emballage inden 2030, og man vil reducere materialeforbruget ved at genbruge brugt emballage, så der minimum er 50 procent genanvendt materiale i alle flasker og dåser. Al emballage skal være genanvendeligt. I Danmark er man godt på vej til at nå dette mål, men mangler som sagt 7 procent af emballagen, der ikke pantes. Coca-Cola arbejder også på helt emballageløse dispensersystemer for at reducere emballagemængden.
Reducering på 360 tons plastik om året
Introduktionen af nye rPET flasker på hele Coca-Cola porteføljen af sodavand i Danmark vil reducere produktionen af ny plastik med hele 360 tons om året i Danmark. WWF Verdensnaturfonden hilser initiativet velkomment.
– Vi står midt i en naturkrise, hvor vi skal nytænke vores forhold til klodens ressourcer radikalt. Det gælder især i forhold til plastik, hvor vi skal være bedre til at reducere vores forbrug, så vi ikke per automatik producerer nyt. På denne mission har vi brug for, at vi alle står sammen, så vi lukker loopet og forbruger smartere, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.
Flere danskere skal pante
Hos Dansk Retursystem bakker man også op om Coca-Cola World Without Waste strategien og understreger også nødvendigheden af, at virksomheder og forbrugere arbejder sammen.
– Selvom vi er blandt verdens absolut bedste til at pante i Danmark, er det afgørende, at vi hjælper hinanden til at blive endnu bedre. Kun ved at løfte sammen og i alle led af kæden, kan vi klare opgaven. Når man smider sin tomme flaske eller dåse i skraldespanden eller i naturen, kan man ikke genanvende materialerne til nye flasker og dåser. Det belaster miljøet at producere helt nyt plast, glas og aluminium i stedet for at bruge det, vi har i forvejen, forklarer Anne-Mette Bundgaard, Head of Communications & Branding fra Dansk Retursystem.