Siden 1990 er danskernes forbrug af yoghurt mere end fordoblet. Det øgede fokus på morgenmad og mellemmåltider er nogle af årsagerne til, at flere yoghurtprodukter ender i danskernes maver.
Sødmælksyoghurten fra Kløver har i de sidste 22 år fået mange nye søskende, fætre og kusiner. Danskerne er nemlig blevet enormt yoghurtsultne gennem årene. Tal fra Danmarks Statistik viser, at en gennemsnitsdansker i 2011 slubrede 14,6 kilo yoghurt i sig mod 7,6 kilo i 1990.
En af årsagerne til den øgede yoghurtsult er morgenmaden. Den er blevet fremhævet som det vigtigste måltid, og det har danskerne taget til sig.
Arla producerer cirka 70 procent af de yoghurtprodukter, der står linet op i de danske kølediske. De har formået at læse markedet og levere produkter til de trends, der er oppe i tiden.
– “On the go” er et forholdsvis nyt og stort marked, hvor vi med vores drikkeyoghurt og yoghurt med müsli, mætter forbrugerens behov for et godt mellemmåltid. Det er et eksempel på den måde, vi har brugt yoghurten til at dække nye behov hos forbrugeren, siger Mette Schacht Færch, der er kategorichef hos Arla.