Madinitiativer blev præmieret for deres ekstraordinæere indsats for at sikre børns gode madvaner ved Generation Food Award. Blandt vinderne er fællesspisningskonceptet Danmark Spiser Sammen og FødevareBankens Morgenmadsklubber, der bekæmper madspild. Arla og Copenhagen Cooking & Food Festival står bag prisuddelingen.
Fredag aften mødtes nogle af fødevarebranchens største aktører i København for at fejre vinderne Generation Food Award 2018. Prisuddelingen er en hyldest til de ildsjæle, der gør en forskel for at sikre gode madvaner for børn og unge. Og i år blev årets store vinder FødevareBanken, der høstede to priser, mens GoCook, Hanegal, Madskoler og Danmark Spiser sammen tog én pris hver.
– Årets Generation Food Award var en stor succes. Vinderne af årets prisuddeling viser på bedste vis, hvordan fødevarebranchen tager solidt ansvar for at sikre børn og unge gode madvaner. Fra morgenmadsklubber til nye produktlanceringer spænder initiativerne bredt, og det er der også behov for, hvis vi som branche skal gøre en reel forskel for den næste generation, fortalte Jakob B. Knudsen, der er landedirektør i Arla og uddyber:
– Og så synes jeg bestemt, at vinderne såvel som de nominerede kan klappe sig selv på skulderen over deres indsatser. Jeg håber, at de bliver ved, og jeg glæder mig til at følge deres videre udvikling.
Seks priser i seks kategorier som Årets Digitale Initiativ, Mindre Madspild og Bedste Læring var på højkant. Det var op til juryen bestående af familievejleder Lola Jensen, kok og TV-vært Timm Vladimir, professor i smagsdidaktik Karen Wistoft, kok og madskribent Louisa Lorang samt tre børn fra madlejrskolen MADlejr at udpege vinderne. Nogle af Danmarks største fødevareaktører har støttet op om prisuddelingen ved at sponsorere en udvalgt pris.
Vinderne af Generation Food Award 2018 er…
Der blev uddelt priser i seks kategorier, der hylder initiativer for bl.a. fællesskab, nedbringelse af madspild og læring. De seks vindere af Generation Food Award 2018 er:
FødevareBankens Morgenmadsklubber vandt prisen ”Good for you – Fun for you”, som Disney har sponsoreret. FødevareBankens Morgenmadsklubber er et projekt, der giver danske skolebørn en god start på skoledagen med et nærende morgenmåltid af friske overskudsfødevarer.
I kategorien ”Enjoy together – mere fællesskab og nærvær”, der er indstillet af Tulip, vandt Danmark Spiser Sammen for deres arbejde med at nedbringe ensomhed og invitere til fællesskab.
Copenhagen Cooking & Food Festival står bag prisen “Mindre Madspild”, der gik til FødevareBankens Morgenmadsklubber. Hvert år indsamles mange tons friske overskudsfødevarer, som via Morgenmadsklubberne rundt omkring i Danmark deles ud til skolebørn for at give dem en god start på skoledagen.
GoCook vandt prisen ”Bedste Digitale Initiativ”, som er sponsoreret af Arla. GoCook er Coops madprogram for børn og unge, der giver et grundlæggende kendskab til fødevarer og tilberedning af mad via tv-udsendelser, smagskasser og bøger.
I kategorien ”Bedste læring”, der er indstillet af Arla Fonden, vandt Madskoler for deres arbejde med at afholde madskoler for børn og unge. Her undervises i sund kost og motion på en sjov og aktiverende måde af frivillige instruktører.
Føtex står bag prisen ”Årets Økologiske Lancering”, der blev vundet af Hanegal. Virksomheden producerer økologisk kvalitetspålæg, pølser og færdigretter uden tilsætningsstoffer, der er børnevenlige produkter lige til madpakken.