Den norske opdrætslaks er danskernes suveræne favorit på middagsbordet, og det er på trods af, at vi samtidig eksporterer 85-90 pct. af vores egne danske fiskearter til udlandet. Eksempelvis er fersk dansk kulmule, der er en velsmagende dansk torskefisk, storsælgende i Italien.
Hvad skal der til for at friske og bæredygtige danske torskefisk som kuller, sej, brosme, hvilling og kulmule bliver efterspurgte og populære valg i køledisken herhjemme? Det spørgsmål har Fiskebranchen, Netto, leverandøren Brdr. Schlie og fiskegrossisten KYST, der har bæredygtigt fiskeri for øje, en række ideer til.
Hvor der er vilje, er der vej
Hver anden dansker vil helst spise fisk fra egne farvande. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Fiskebranchen. Samtidig mener 54 pct., at det er positivt, at Dansk Fisk-mærket, som Fiskebranchen indførte for to år siden, findes.
Dette til trods er det stadig den norske laks, som suverænt sælger – også selv om vores egne farvande er spækket med friske sæsonfisk, der ikke kun er sunde, men også bæredygtige og klimarigtige at spise.
Højsæson for danske torskefisk
Da Fødevarestyrelsen anbefaler, at man spiser 350 g fisk hver uge, er det vigtigt med fokus på de sundhedsmæssige fordele, der er, ved at spise alt det gode fra havet. For faktisk er det kun 10 pct. af danskerne, som lever op til dette. Det viser analysen fra YouGov.
– Hvis man gerne vil spise lokalt og bæredygtigt, bør man gå efter danske torskefisk, som er i sæson lige nu. Vi kender den klassiske torsk, men faktisk findes der mange flere fisk i samme familie, som ligner torsken i smag og konsistens, men som er et billigere alternativ, forklarer Lone Marie Eriksen, som håber, at de danske forbrugere vil begynde at eksperimentere med danske fisk som kuller, mørksej, hvilling og kulmule.
Men det er ikke kun Fiskebranchen, som gerne vil have, at danskerne får øjnene op for torskefisk.
Landets supermarkeder og fiskegrossister ønsker også, at deres forretninger kan være med til tage en del af ansvaret for denne opgave.
Månedlig sæsonfisk og opskriftemballage
En af dem, der har erfaring med at sælge dansk fisk til danske forbrugere, er Simon Rud, Category Manager i Dansk Supermarked Group. Han er ikke i tvivl om, at supermarkederne kan medvirke til at sætte fokus på de danske fisk i sæson og dermed også være med til at vænne danskerne til andre danske fiskearter.
– I dag kan danskerne godt lide det lokale og i sæson. Det, der kan afholde folk fra andre typer, er tilberedning, som de måske mangler viden om, og så skal forbrugerne selvfølgelig have at vide, når de forskellige fisk er til rådighed i butikkerne, forklarer Simon Rud. Af samme grund har Netto derfor indført ”sæsonfisk”, da det er en god mulighed for at sætte fokus på danske fisk i sæson.
– Vi har kørt kampagner i samarbejde med Fiskebranchen samt kørt sæsonfisk i avis og i butikkerne. I maj, juni og juli har vi sat fokus på en helt ny fisk hver måned, hvor vi har prøvet at se, hvordan vores kunder har taget imod forskellige fiskearter. Netto har blandt andet haft fokus på kulmule i juli måned. Vi har haft et ok salg, men der er klart en tendens til, at vores kunder helst spiser rødspætter og torsk af den danske fisk, fortæller Simon Rud, der udover kulmule vil sørge for, at Nettos kunder også kommer til at stifte bekendtskab med fisk og skaldyr som mørksejer, kuller, skærisinger og blåmuslinger.
Simon Rud mener, at forbrugernes præferencer blandt andet kan hænge sammen med, at forbrugerne generelt mangler viden tilberedningen af fisk. Et argument, Simon Rud ofte hører, når han taler med kunderne. Derfor har Netto blandt andet på flere af fiskeforpakningerne indført et nyt design, som ser indbydende ud, samt en opskrift, som man kan følge, og han understreger samtidig, at Netto også gerne vil være med til at sætte fokus på dansk fisk i sæson.
Større efterspørgsel på dansk fisk
For at skabe succes med at få dansk fisk i sæson ud i supermarkeder og discountbutikker skal ikke kun forbrugerne være villige til at købe, leverandørerne skal også være klar på at imødekomme supermarkedernes ønsker om mere dansk fisk i sæson samt være omstillingsparate, når det kommer til produktionen.
Netto får blandt andre fisk fra Lerøy Schlie A/S. De har i fællesskab forsøgt at øge interessen for danske fisk igennem kampagner på mørksej, kuller og kulmule.
– Selvom efterspørgslen på dansk fisk er større i udlandet, virker det til, at dansk fisk er i fremgang. Vi oplever større efterspørgsel på mørksej, kuller og kulmule. Generelt er der større efterspørgsel på flere sæsonfisk. Tiltagene med ”fisk 2 gange om ugen” samt logoet med Dansk Fisk er gode. Hvis forbrugeren ved, at der købes dansk, tror jeg på, det er nemmere at sælge, forklarer Jakob Schlie, som ansvarlig for virksomheden Lerøy Schlie A/S. Rent produktionsmæssigt er det ikke en udfordring, at danskerne er begyndt at få øjnene op for dansk fisk:
– Vi kan sagtens omstille produktionen henimod mere dansk fisk, fordi emballagen/forpakningen vil være ensartet. I forbindelse med håndtering af råvaren, kan vi håndtere det internt i vores organisation. Lerøy Schlie A/S er en del af organisationen Seafood Danmark, som også tæller Scanfish, Thorfisk og Brdr. Schlies fiskeeksport, forklarer Jakob Schlie, som er ansvarlig for virksomheden Lerøy Schlie A/S.
Innovation og vejledning
KYST er grundlagt med henblik på at skabe forbindelse mellem det bæredygtige fiskeri og køkkener rundt omkring i hele Danmark. Ifølge ejer Thomas Sekkelund ses en klar tendens til, at hans kunder har fået øjnene op for at prøve andre fisk – han fremhæver bl.a. torskefiskene lange og brosme, da de som oftest er billigere end den klassiske torsk:
– Når forbrugeren har smagt et alternativ, som de kan lide, vælger de gerne den samme fisk næste gang, påpeger han, og understreger, hvor vigtigt det er, at supermarkeder og fiskegrossister herhjemme kan tilbyde de danske forbrugere et bredere sortiment:
– Et bredere sortiment sælger mere fisk. Det handler ikke kun om kulmule, mørksej og kuller! Vi skal også promovere lange, brosme, fjæsing, knurhane, hvilling og mange flere danske arter, som smager fantastisk, mener Thomas Sekkelund.
Konklusionen fra KYST lyder, at kæderne skal turde tænke innovativt og skabe nogle bredere produkter, der leveres med grundig vejledning, så forbrugerne gøres opmærksom på de tusinde alternative tilberedningsmuligheder, som findes:
– Vi er alle nødt til at sælge den danske fisk med gode historier om bæredygtigt kystnært fiskeri, samt grundig vejledning med opskrifter og generel hjælp til tilberedning. Det er oplagt at sociale medier kombineret med alle de teknologiske hjælpemidler, vi allerede har ved hånden, kan bruges til at ”hjælpe” forbrugeren med at spise mere fisk.
Torskefisk til den halve pris
Thomas Sekkelund fremhæve nogle faktorer, som forbrugere og butikker bør vide om danske torskefisk:
– Kulmule, mørksej og kuller er glimrende alternativer til torsk, oftest til den halve pris. Landingsmængderne er stabile nærmest året rundt og egner sig derfor godt som en del af sortimentet i supermarkederne.
– Alle disse torskefisk egner sig godt til den helt klassiske og gammeldags måde som ”Fisk i fad” med enten karry eller paprika, dækket med porre og tomater med tilhørende ris, fortæller Thomas Sekkelund og tilføjer, at fiskenes kød er nærmest ens, men kulmulen er bedst tilberedt på skind, da den er mere løs i kødet end kuller og sej.
Fiskens dag på lørdag
Hos Fiskebranchen glæder kampagneleder Lone Marie Eriksen sig over, at kæderne er åbne for et bredere udvalg af danske fisk, herunder flere lækre torskefisk.
– Fiskebranchen kører løbende initiativer for at sætte fokus på det brede udvalg af danskfanget fisk, siger hun og nævner bl.a. Fiskens Dag på Rådhuspladsen i København, hvor der er gratis smagsprøver på danskfanget fisk og deltagere fra fiskeauktioner og fiskere fra Thorsminde, Hanstholm og Skagen.
Fiskens dag finder sted lørdag den 16. september i København.