Fazer Lifestyle Foods lancerer en produktserie, der gør det nemmere at spise plantebaseret og lave mad med havre. Sortimentet omfatter bl.a. havrefraiche, havregurt, smørbart havrepålæg og havresnacks.
– Smagen er en del af helhedsoplevelsen hos forbrugeren. Vi vil spise grønt og sundt, men vi vil ikke gå på kompromis med god smag. Derfor er smag i højsædet i Faser Yosa. Vores produkter giver forbrugeren et sundt og velsmagende alternativ, siger Anna Hagemann Rise, der er kommunikationschef i Fazer Lifestyle Foods.
Fazer Yosa lancerer bl.a. smørbart havrepålæg med tomat og basilikum, der kan smøres på rugbrød som et plantebaseret alternativ til eksempelvis flødeost, hvor havredrikken er et alternativ til et glas mælk.
Fazer var blandt de første til arbejde innovativt med havre, og i 127 år har deres nordiske rødder gennemsyret virksomhedens identitet. Derfor vil virksomheden nu være med til at genopfinde havren, som en stjerne i hverdagens madlavning.
– Historisk set har havre været en substantiel del af nordisk madkultur, og vi har de sidste år set en stærk tendens til, at forbrugerne søger de nordiske råvarer og dyrker den nordiske madkultur. Derfor er det også helt naturligt, at vi sammen med danskerne nu vil genopdage havrens mange muligheder og kvaliteter, siger Anna Hagemann Rise.
Hun tilføjer, at nordisk havre har gode vækstbetingelser. Høsten er kort og intens, men kombinationen af sommermidnatssolen og vinterkulden gør den nordiske jord ideel for dyrkning af havre.
– Fazer har længe arbejdet med havre ud fra en målsætning om at sætte bæredygtighed, smag og sundhed højt på dagsordenen. Vi er derfor glade for at se en voksende interesse for havreprodukter, og vi tror på, at det er en trend, der er kommet for at blive, slutter Anna Hagemann Rise.