Målt i hektoliter solgte landets næststørste bryggerigruppe, Royal Unibrew, lidt færre øl og sodavand i de første seks måneder af 2017 end året før. Alligevel går det frem for både omsætning og indtjening, viser halvårsregnskabet, der blev offentliggjort mandag aften.
Køligt vejr i juli og august i Nordeuropa får dog selskabet til at nedsætte forventningerne til hele årets omsætning med små 100 millioner kroner. Til gengæld opjusteres skønnet for driftsindtjeningen med 20 millioner til godt 1 milliard kroner.
– Unibrew har i første halvår gennemført en lang række kommercielle initiativer, som har ført til en fortsat positiv udvikling, skriver ledelsen i regnskabet.
– Vi har blandt andet lanceret flere nye produkter inden for specialøl, herunder nye Kissmeyer-produkter på det danske marked. I slutningen af andet kvartal blev det nye specialølsbryggeri på Albani i Odense taget i brug, og vi har igangsat etablering af et specialølsbryggeri i tilknytning til Lahti-bryggeriet i Finland, forklarer koncernchef Jesper B. Jørgensen.
Efter skat opnåede Unibrew et overskud i første halvår på 390 millioner kroner. Det er 26 millioner mere end første halvår 2016.