Det danske gastronomiske eksperteam, der går under navnet Team Gastro, har netop afleveret ti anbefalinger om understøttelse og udvikling af gastronomi i Danmark. Udspillet skal bruges til at sætte rammerne for regeringens Gastro2025 udspil, der skal forme dansk gastronomis fremtid.
Danmark skal have et gastronomiakademi, kokkene skal med på eksportfremstød, og der skal etableres et rådgiverkorps af madprofessionelle til at skabe endnu bedre lokale madoplevelser til turisterne. Sådan lyder tre konkrete idéer til regeringen. Under overskriften “Danmark skal være et gastronomisk centrum” har det gastronomiske ekspertteam Team Gastro afleveret ti anbefalinger til miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen og erhvervsminister Brian Mikkelsen, som regeringen skal bruge i arbejdet med udarbejdelsen af Gastro2025-udspillet.
– Det er et flot og ambitiøst stykke arbejde Team Gastro har lavet, og jeg ser frem til at dykke ned i anbefalingerne og ideerne til, hvordan de konkret kan føres ud i livet. Regeringen har som den første nogensinde skrevet gastronomi ind i regeringsgrundlaget, og vi går nu i gang med at lave et udspil, som skal hjælpe med at bevare og udvikle den position, som Danmark har fået i den gastronomiske verden, siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.
– Det danske køkken leverer fantastiske resultater i disse år, men der er fortsat et stort potentiale for danske virksomheder, hvis vi formår at udvikle og styrke Danmarks position indenfor både råvarer, forarbejdede fødevarer og det endelige måltid. Det er derfor vigtigt, at vi nu arbejder sammen om at få Team Gastros anbefalinger til at leve med fokus på innovation i hele værdikæden, så Danmark også i fremtiden kan tilbyde solid gastronomi til eksport og appetitlige oplevelser til turisterne, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen.
Eksporten af fødevarer udgjorde i 2016 108 mia. kroner, og i 2015 lagde turisterne samlet set 97,5 mia. kroner i Danmark.
I en undersøgelse fra VisitDenmark er Sverige foran Danmark, når det gælder de tyske turisters syn på maden i landene. 52 procent svarer, at ”god mad og lokale specialiteter” karakteriserer ferie i Sverige, men kun 44 procent svarer det samme om Danmark.
De ti anbefalinger er fordelt på kategorierne:
– Videreudvikling af de danske styrkepositioner, blandt andet bæredygtighed, økologi og ernæringsperspektiver
– De danske kokke og madambassadører skal være understøttende for danske eksportfremstød i udlandet
– Udvikling af en allianec for producenter af højværdivarer
– Forenklet adgang til rådgivning om eksport af produkter af gastronomisk kvalitet
– Etablering af et rådgiverkorpsk til opkvalificering på de lokale destinationer
– Udbygning af lokale ildsjæles forretningskoncept, så der skabes flere oplevelser for turister
– Styrk den gastronomiske elite gennem eksisterende initiativer
– Madevents og -begivenheder i Danmark skal udvikles og gøres endnu stærkere
– Udvikling af metode til at opgøre madspild i alle led i værdikæden
– Alle aktører i fødevarekæden skal opfordres til at arbejde fokuseret med FN’s bæredygtighedsmål
– Fokus på madspild ved konkurrencer
I hver af anbefalingerne er der desuden en række forslag til, hvordan anbefalingerne kan føres ud i livet.