Rapporten Dansk E-handel 2017 viser, at 16% af danskerne nu køber dagligvarer over nettet til en årlig værdi på omkring 4 mia. kr. Det er en fremgang på 60% på bare ét år.
– Store onlinesupermarkeder som Nemlig.com har vundet indpas i både danskernes hverdag og hjerter, og vi vil formentlig se fortsat markante stigninger inden for dette segment i de kommende år, udtaler salgschef Henriette Høyer fra DIBS Payment Services, der er førende inden for online betaling og en del af Nets.
11. udgave af rapporten Dansk E-handel melder i øvrigt om 19 % vækst hos danske webshops i 2017 og en fordobling af dansk e-handels omsætning på kun 5 år.
– Det her er ikke bare evolution; det er en revolution. Jeg tror, det er de færreste, der i 2012 kunne forestille sig, at dansk e-handel ville fortsætte med tocifrede vækstrater og blive dobbelt så stor i 2017, fortsætter Henriette Høyer.
Hun fremhæver særligt én faktor, der får afgørende betydning for dansk e-handel i 2017 nemlig, at andelen af danskere, der har handlet fra mobile enheder runder de magiske 51%.
E-handlen skal optimeres til mobil
– At over halvdelen af os nu inden for de sidste 3 måneder har handlet via enten tablet eller mobil skal tages alvorligt af dansk e-handel: Hvis ikke du har optimeret din webshop og dine betalingsløsninger til mobile platforme, så har du næsten tabt ræset på forhånd, mener Henriette Høyer, der peger på, at det i høj grad er børnefamilier og mænd i 40erne, der er mobile storforbrugere.
Det er fortsat betaling med kort, der er fundamentet for dansk e-handel. 74% af danskerne foretrækker betalingskortet, og det står i kontrast til eksempelvis Finland, hvor netbank med 43% er den mest populære betalingsmetode – eller Norge hvor 24% foretrækker at bruge Paypal.
– Det er vores vurdering, at vi skal til at tænke alternative betalingsmetoder ind i forretningen, hvis vi vil være nummer 1 i Norden, udtaler Henriette Høyer, der dog understreger, at Danmark fortsat er det land i Norden, hvor væksten er kraftigst, hvilket indikerer, at den digitale transformation har godt fat i detailhandlen.
Opråb til politikere og detailhandel
E-handlens fortsatte fremgang kan dog blive en udfordring for detailhandlen, hvis man skal tro fremtids- udsigterne fra DIBS’ egen e-handelsekspert Patrik Müller, der har øjnene skarpt rettet mod tendenserne på det amerikanske marked, der ifølge Patrik Müller typisk er 6-7 år foran i den digitale transformation af forretningslivet:
– En af de mest iøjnefaldende tendenser, som finder sted i USA lige nu, er, at de fysiske butikker lukker. Prognoserne viser, at op mod 9.000 fysiske butikker må dreje nøglen om inden for det kommende år. Og inden for syv år vil en fjerdedel af alle amerikanske shopping malls være lukket. Simpelthen fordi forbrugerne foretrækker at købe deres varer online. Tendensen er måske ikke overraskende. Men den understreger, at virksomheder bliver nødt til at omstille sig, lyder det fra Patrik Müller, der gerne vil benytte lejligheden til at opfordre de danske politikere til at tage bestik af udviklingen.