Nye koncepter, internationale planer og revolutionerende løsninger. Det er virksomheder med store planer, der har fået støtte fra den nye Growth-pulje under Future Food Innovation: En vil vende og ned på bageribranchen. En anden vil løse en hidtil uløselig opgave for små fødevarevirksomheder. En tredje vil erobre verden med små skarpe.
Ambition er fællesnævneren for de tre projekter, der netop er blevet godkendt i Future Food Innovations Growth-pulje. Virksomhederne bag projekterne er Smartbake, Northern og Pure Shots. Men store bestræbelser er også et krav for virksomheder, som søger økonomiske midler i Growth-puljen:
– Growth-puljen er for virksomheder, der vil realisere forretningsidéer og vækste. De kan søge et budget på op til 2 millioner kroner, hvor det så er et krav, at de vækster minimum 20 procent, fortæller Bjarne Langdahl Riis, projektleder for Future Food Innovation.
Der er fart over feltet hos de tre virksomheder, der hver især sigter mod at vende op og ned på deres respektive områder i fødevarebranchen. Med knap halvandet år på bagen rykker Pure Shots allerede ind på det internationale marked. I deres projekt får de midler til at hyre eksperter med viden om det tyske og hollandske marked:
– Vi er allerede godt inde på det danske marked, så hvis vi skal vækste, skal det være internationalt. Med Growth-midlerne har vi kunne hyre konsulenter, som kan hjælpe os med markedssøgning af markederne – afgifter, emballage, kultur m.m. Parametre, som er vigtige at have styr på, inden man går i gang. Tyskland og Holland er ikke markeder, man forsøger sig på – man får ofte kun ét forsøg, fortæller Dennis Bisgaard, forretningsudvikler ved Pure Shots.
Virksomheden Smartbake leverer kvalitetsrådej til private kunder, restaurationer og hoteller. Nu vil de rykke de ind på detailbutiksmarkedet med fysiske bagerbutikker. Her vil de disrupte markedet med ’value for money’:
– Vi vil matche den høje kvalitetsende af bagerimarkedet, men med en lavere prissætning. Dejproduktionen skal nemlig foregå på vores store centralproduktion, men produktet bages så lokalt, fortæller Anders Høy Thomsen, grundlægger af Smartbake.
Smartbake kører i højeste gear, og ultimo 2018 åbner de første butikker døren for kunder:
– Det er en stor satsning at bevæge sig i fysiske butikker, og vi skal udvikle et nyt butikskoncept helt fra bunden. Men vi synes, der mangler kvalitet for billigere penge på markedet, og med hjælp fra Future Food Innovation kan vi hyre kompetencer ind, som vi selv mangler, beretter Anders.
Northern har fået midler til at udvikle en platform, hvor de agerer mellemled mellem små og mellemstore danske fødevareproducenter, detailhandlen samt eksportmarkedet:
– Idéen til platformen har afsæt i et ønske om at hjælpe med at skabe vækst i den danske fødevareindustri. Der er stort potentiale hos danske SMVer, men de har ikke altid kompetencerne til at få solgt den ind i kæderne samt at skalere – og det skal vi hjælpe dem med, fortæller Jørgen Nielsen, CEO ved Northern.
Growth-puljen er for virksomheder, der allerede har en udviklet forretningsidé, men som søger at vækste internationalt. Virksomheder kan søge op til 2 millioner kroner, hvor 50 procent af beløbet medfinansieres af ansøgervirksomhed i form af egne timer. Udover økonomisk støtte får de tæt sparring fra Future Food Innovations konsulenter.
Future Food Innovation er støttet af Den Europæiske Fond for Regionsudvikling og Region Midtjylland og er forankret i Agro Business Park, som er en klynge- og managementorganisation med fokus på at understøtte innovationsprocesser, iværksætteri, netværk, kommercialisering og forretningsudvikling i den biobaserede økonomi.
Bag Future Food Innovation står et konsortium bestående af seks parter, som er førende inden for fødevareinnovation i Danmark: Agro Business Park, Institut for Fødevarer og MAPP Centret ved Aarhus Universitet, VIFU, Teknologisk Institut, Danish Food Cluster og Væksthus Midtjylland.