Indkøbere fra de store virksomheder flokkes på den største udgave af Natural Products Scandinavia & Nordic Organic Food Fair
Natural Products Scandinavia & Nordic Organic Food Fair fejrede sin største udstilling nogensinde af alt inden for miljøvenlige og økologiske produkter i Malmømessen i Sverige. Fagmessen bød velkommen til 4724 deltagere fra hele verden og modtog begejstrede anmeldelser fra branchen. Repræsentanter fra mere end 2000 virksomheder (fra mere end 60 lande) fyldte fagmessen begge dage den 15.-16. november. De besøgte messen for at møde at rekordstort antal på 480 udstillende virksomheder, som udstillede den næste bølge af nye miljøvenlige og økologiske føde- og drikkevareprodukter samt sundheds-, skønhedsprodukter og produkter inden for miljøvenlig livsstil og helse. Messen tiltrak markant flere detailhandlere (+ 5%) og (+ 7%) end i 2016.
Event director Fiona Allen er begejstret over messen og antallet af store indkøbere, som besøgte messen i løbet af de to dage, og hun fremhæver, at mange udstillere rapporterede om vigtige forretningsaftaler på fagmessen.
– Der var virkelig meget passion og entusiasme at spore på hele messen i år. Som altid skal der lyde en speciel tak til udstillerne for at hjælpe med at få messen til at tage sig så fantastisk godt ud, vores forenings- og mediepartnere for deres fortsat uvurderlige støtte samt besøgende, som kom i tusindtal, siger Allen.
– Med så mange innovative produkter fra et rekordstort antal udstillere står det klart, at denne region fortsat er førende inden for sundhed og livsstil i forhold til resten af verden, idet mange af vores besøgende også erklærer, at de besøger fagmessen for at være blandt de første til at spotte de ”hotteste trends”. Det er fantastisk at opleve, hvordan fagmessen er vokset til at være en de førende events for miljøvenlige og økologiske produkter i verden.
En inspirerende og innovativ fagmesse
Som i de foregående år var de fleste besøgende på fagmessen danskere og svenskere (60%) med deltagelse af betydelige indkøbere og ledere fra mange af Skandinaviens største detailhandlere, helsebutikker, forretninger, apotekerkæder grossister og distributører, industrikøkkener og supermarkeder.
– Jeg var på fagmessen for første gang i år, og det har virkelig været storartet – meget større end jeg forestillede mig. Der er sådan en stor variation af udstillere her – De fleste er nye innovative produkter, som du endnu ikke kan se på markedet andre steder. Det betaler sig at bruge messen til at mødes ansigt til ansigt med vigtige brands i løbet af de to dage, du får så meget ud af det! siger Ingela Nielsen Weberg, production planner hos Caldic Ingredients Sverige AB.
– Hvis du har brug for indblik i, hvad der rører sig og i trends inden for den økologiske sektor, er Nordic Organic Food Fair en fagmesse, som du ikke kan gå glip af, siger Ole K. Henriksen, ejer af Your Nuts.dk
”Vigtige beslutningstagere” og ”kvalitetsindkøbere”
Yderligere trak det også overskrifter, at genbooking af pladser på fagmessen til næste års event var på 25 % allerede inden dørene lukkede. Mange hyldede 2017-messen for at være en vigtig såvel som en overvældende succes – og roser fagmessen for dens kvalitet i forhold til kontakter og indkøbere. Aparajit Parthasarathy, medstifter og direktør hos F&F beverages, kommenterer på deres oplevelse på udstillingen og siger:
– Nordic Organic Food Fair var en fantastisk mulighed for os til at mødes med vigtige folk fra hele Norden. Vi har haft uvurderlige diskussioner, og det gav os en strålende mulighed for at lancere vores nye produkt og brand for markedet. De besøgende her er de vigtigste beslutningstagere – herunder CEO’er og senior managere – den slags folk, som vi ønsker at møde. Det er den bedste miljøvenlige og økologiske fagmesse i Norden i dag.
”Væksten i veganisme”
Fagmessens tre scener – som præsenterede 50 ekspert-foredragsholdere, 17 brands, 4 Beauty Hours og 5 case studies påden nye Madspildskonference – havde mange helt fyldte sessioner, hvor folk måtte stå op for at få en plads. Mange af de miljøvenlige og økologiske pionerer, som gik på scenen, havde fokus på nøgletrends og fremtidige muligheder for branchen – og de delte succeshistorier og ideer, om hvordan du får succes på markedet. ”Deltids-veganere og ”flexitarians” var også en toptrend i 2017, viser rapporter fra Euromonitor International[1]. Dette var tydeligt at se på den store del af innovative plantebaserede alternativer, mælke-erstatningsprodukter, køderstatninger og veganske produkter på hele fagmessen. Andre hotte emner på forelæsningsscenerne var bæredygtig udvikling, ”fake-food”, øko-emballage, landbrugsparadigmer, økologisk politik, velvære og helsetrends, certificeringer og mærkning, fremtiden for miljøvenlig og økologisk kosmetik, allergi, holistisk sundhed og madspild.