Danskerne bruger en større og større del af madbudgettet på økologi. Det skyldes blandt andet et større udbud af varer og flere penge i pungen, mener professor bag forskningsstudie. Det er især kvinderne, der sørger for, at de økologiske madvarer kommer med hjem, viser ny undersøgelse fra Arla.
Mange afholder sig dog fra at købe mere økologi end de gør i dag på grund af prisen. Hele 71 procent af danskerne svarer, at det er grunden til, at de ikke bruger flere økologiske råvarer i maden.
Danskerne har rekorden i økologi
Vi danskerne er dem i verden, der køber flest økologiske varer. Men vi har slet ikke fået nok. Salget af økologiske varer er nemlig stadig støt stigende. I 2017 blev der solgt for 11,3 mia. kr. økologi i danske supermarkeder og online butikker. Det svarer til, at alle danskere over 18 år bruger 2.450 kroner på økologi om året. En markant stigning fra 2016, hvor vi hver især brugte 1.901 kroner på økologi.
Og det er ikke længere kun en lille gruppe københavnere, der sværger til ø-mærket. Økologi har en vækst på mellem 10-12 procent i alle landets regioner ifølge tal fra Arla. Samtidig køber over halvdelen af danskerne økologi på ugentlig basis, viser tal fra analyseinstituttet GfK ConsumerScan.
– Økologi har for alvor fået tag i danskerne. Det skyldes blandt andet, at udvalget er blevet større, og at de økologiske varer er lettilgængelige i detailhandlen. Samtidig er der også gang i økonomien, og flere forbrugere har derfor råd til økologi. Alt tyder på, at vi slet ikke har nået mætningspunktet endnu, hvad angår økologi, konkluderer John Thøgersen, professor og forsker i forbrugeradfærd på Aarhus BSS.
Flest kvinder prioriterer økologi
Men dit forbrug af varer prydet med ø-mærket afhænger i høj grad af dit køn.
Det er nemlig kvinder, der sørger for, at de økologiske varer får plads i familiens indkøbskurv. En ny befolkningsundersøgelse foretaget af Arla viser, at det først og fremmest er kvinderne, der prioriterer økologi. For kvinderne er det vigtigere, at maden er økologisk, og flest kvinder vil gerne købe endnu flere øko-varer i fremtiden.
Spørger man omvendt danskerne, hvad der afholder dem fra at købe endnu mere økologi end de gør i dag, er meldingen klar: Det er prisen. Den forhindrer 71 procent af danskerne i at bruge flere økologiske råvarer i maden, end de gør i dag. På andenpladsen med 28 procent kommer et manglende udbud af økologiske varer ifølge Arlas undersøgelse.
At prisen har en betydning, kan verdens største økologiske mejeri, Arla, godt relatere til:
– Vi har et ønske om at demokratisere økologien, og her spiller prisen en afgørende rolle. Det skal være muligt for alle at være med. Derfor har vi blandt andet udviklet Arla ØKO-linjen, som indeholder økologiske basisvarer til en fair pris, siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.
Og er du først kommet med på den økologiske vogn, stopper du næppe igen, viser nyt forskningsstudie fra Aarhus BSS:
– Mælken er første skridt på det, man kan kalde en økologisk trappe. Har du først købt én liter økologisk mælk, er der stor sandsynlighed for, at du fortsætter med det, og at du også vil begynde at købe økologiske æg, smør, grøntsager osv. Og er man først begyndt at købe økologisk, holder man sjældent op igen – derfor er det faktisk nærmere en økologisk rulletrappe, der er tale om, fortæller John Thøgersen, der er en af forskerne bag undersøgelsen.
Udover mælk finder man i bunden af den økologiske trappe også frugt og grøntsager som gulerødder, tomater, bananer og citrusfrugter samt mejeriprodukter som smør og ost. I 2017 udgjorde frugt og grønt 33 procent af detailsalget af økologiske varer, mens mælk, ost, smør og æg til sammen udgjorde 28 procent.