Der er godt gang i salget af maskiner, kulsyre og smagsvarianter hos 80’er-ikonet SodaStream i Danmark. Producenten af maskiner til fremstilling af danskvand i hjemmet oplevede i første kvartal en stigning i salg af maskiner til de danske forhandlere på over 80 procent og nettoomsætningen i Danmark for salg af maskiner, kulsyre og sodamix steg med næsten 36 procent.
Ifølge den adm. direktør Dirk Glassner skyldes fremgangen en øget miljøbevidsthed koblet med bekvemmeligheden ved at kunne lave præcis de bobler og smagsvarianter i hjemmet, man har lyst til.
– Rigtigt mange danskere er blevet opmærksomme på begrebet ‘zero waste’ og forsøger at tage det til sig på forskellige måder. Her er SodaStream et godt alternativ, da man sparer naturen for en masse unødig plastik. Vi har også lanceret glas og flasker, der kan komme i opvaskemaskinen, og det gør jo livet lettere derhjemme, siger Dirk Glassner.
Ifølge Carbon Trust Study fra 2013 er CO2 aftrykket, når man laver danskvand på en SodaStream 60 procent lavere end ved køb af plastikflasker i det lokale supermarked, og det har gjort indtryk på forbrugerne.
Dirk Glassner tror, plastdebatten har rystet forbrugerne med de mange ulækre eksempler på plastsupper i verdenshavene og strande dækket af plast.
– SodaStream har været aktiv i denne debat, og vi ønsker at ændre verden ved at revolutionere markedet for danskvand og læskedrikke. SodaStream tilbyder en forbrugervenlig måde at reducere sit plastikforbrug på, og det har inspireret mange til at købe vores maskiner, slutter den nordiske direktør.