Mens lette snefnug prægede den kølige københavnske eftermiddagsluft, var der farverig forårsstemning i poolområdet ved Hotel Manon Les Suites, da Theis Vine lancerede årets store rosényheder fra Provence
Af: Morten Wamsler / Foto: Morten Wamsler/Rasmus Palsgård
Det danske forårsvejr er en uforudsigelig størrelse. Det ene øjeblik er luften fyldt med små lette snefnug, og den følgende aften er der rosévin på køl og kløe i grillhandskerne. Timingen for en lancering af årets nye rosévine er derfor ligeså uforudsigelig som lottotallene, men hellere være en uge for tidligt end for sent. For ingen ønsker at mangle rosévin til årets første lune eftermiddage og aftener.
Theis Vine lancerer fire nye rosévine fra tre forskellige vinhuse ved en lanceringsevent, der bliver afholdt på Manon Les Suites i Gyldenløvesgade. Ved det pragtfulde poolområde på det atmosfærefulde hotel, er halvandenhundrede mennesker mødt frem for at smage på herlighederne, der alle kommer fra Provence. Og vinhusene Saint Roux, Chateau de Bertrands og Ultimate er repræsenteret af Anthony Carfantan.
Ungt og tilgængeligt udtryk
Umiddelbart inden lanceringseventet kan omkring 30 gæster opleve en smagning af de fire vine, hvor Carfantan samtidig deler ud af baggrunden for vinene og vingårdene. Og et af de vigtige omdrejningspunkter er, at vinene og vingårdene skal være tilgængelige, åbne og imødekommende.
– Vi vil gerne ramme det unge publikum, der kommer til den franske riviera og til Spanien, og de kan godt være påpasselige med at træde ind på en vingård. Der er så mange traditioner forbundet med det, og de tror måske, at de er nødt til at dukke op i jakkesæt og slips, men vi vil gerne vise dem, at alle er velkomne, hvis de gerne vil vide mere om rosévin. Rosé er lifestyle og rosé handler om, at det hele ikke altid behøver blive taget så seriøst, forklarer Anthony Carfantan og fortsætter:
Vil flytte grænserne
– Vi vil gerne flytte grænserne for, hvordan man eksempelvis arbejder med økologisk vin. Det gør vi på Saint Roux, hvor vi åbner for en helt særlig sammenhæng på vingården, der gør den til en attraktiv spiller inden for enoturisme, siger han og drejer snakken ind på de enkelte vine fra Saint Roux.
– Jorden er helt rød i Saint Roux, fordi den indeholder så meget jern, og det betyder, at vinene vil blive meget kraftige, hvis man kun anvender de traditionelle druesorter. Friponne er lavet på Grenache og Cinsault, men vi har også taget os den frihed at tilføje lidt Viognier, Merlot, Marselan og Nieluccio. Ved at tilføje lidt Viognier og Marselan giver det lidt mere friskhed i vinen, der gør den fantastisk at sætte sammen med madretter. Mens Friponne er en IGT-vin, så er Pigeonnier fra det fineste område, AOC Cotes de Provence. Det er det bedste område, det bedste underlag og de bedste druer, man kan skabe i Provence. Det gør vi i Le Pigeonnier, der er lavet på Grenache, Cinsault og lidt Syrah, men også lidt Rolle og Carignan, der giver friskheden og de florale noter, fortæller han.
Den ultimative lifestyle-rosé
På Manon Les Suites tager enkelte modige gæster en ekstra tår af deres rosévin, klæder om til badetøj – og springer i poolen. Den lyseblå pool matcher perfekt de lyserøde vine, og farvespillet er med til at give den ekstra dimension, der skaber den afslappede men alligevel noble stemning omkring lanceringen. Præcis den stemning, som Anthony Carfantan og resten af teamet i Provence stræber efter, når de skaber vine som Ultimate Provence. I en flaske uden etiket, men med Ultimate Provence-logoet diskret præget i det tykke, riflede glas, præsenteres en unik og ekstraordinær rosévin.
– Der er mange, der er meget sofistikerede i deres tilgang til vin, og derfor fik vi idéen til at skabe et helt særligt og stærkt brand, og det har vi gjort med denne vin, der kommer i en flaske, der var den mest instagrammede sidste år, men som også rummer en vin, der er noget helt særligt. Syrah-druen er vigtig i denne vin, fordi den har sin lidt pebrede stil, der gør den perfekt til både mad og som aperitif. Vi ønsker at lave noget, der aldrig er gjort før, og det har vi gjort med Ultimate Provence, der på samme tid er casual og luksuriøs, siger Carfantan og fortsætter:
– Ultimate Provence er ikke bare smuk i flasken, men det er også en seriøs vin, der er indeni. Området omkring Ultimate Provence-vingården rummer et fint hotel med 36 værelser, og det er med til at positionere os som den trendy og moderne spiller i en ellers ret old-school vinverden. Vi planlægger, at der skal være events med elektronisk musik, DJ’s og den slags. Vi vil være innovative og gøre ting, man ikke har set i vinbranchen tidligere. Det kan sagtens kombineres, for selvom Ultimate-flasken er trendy og moderne, så er den samtidig både avantgarde og gammeldags. Vi hører fra folk, der bruger flaskerne som lamper, lysholdere, borddekoration til bryllup og al den slags.
Gourmet og klassiske tendenser
Ultimate Provence er den trendy rosévin, der tiltrækker sig masser af opmærksomhed, mens Saint Roux står for de økologiske bidrag. Som modspil til dem, kommer den klassiske og gourmet-prægede Chateau de Bertrands.
– Chateau des Bertrands er kronjuvelen i Provence. Underlaget går 500 millioner år tilbage i tiden, og den stenede og sandede jord gør, at forholdene er perfekte til dyrkning af Cinsault-druen. Her giver det en gourmet-vin, der egner sig rigtig flot til finere madretter, fordi den har en helt særlig stil med sine stenfrugter og sin salte finish fra Middelhavet, der ligger lige i nærheden, siger Anthony Carfantan og fortsætter:
– På etiketten har vi vist Chateau de Bertrands våbenskjold, der symboliserer nogle af de vigtigste holdepunkter i vores produktion. Skildpadden, der lever i området, symboliserer tålmodighed, visdom og grundighed. Hesteskoen symboliserer dels det held, man skal turde søge for at lave god vin, men også vores tilknytning til lokalområdet, hvor en af vores naboer er et stort hestecenter. Endelig symboliserer vanddråben, at vi har nogle vandressourcer, der er livsvigtige, og som vi er meget taknemmelige for, og endelig symboliserer de to stjerner de familier, der oprindeligt grundlagde vingården.
Rosé udfordrer eksklusiviteten
Rosévinens popularitet har været i en enorm vækst de seneste år. Og den udvikling forventer Anthony Carfantan vil fortsætte.
– Rosé er på nogle punkter ved at tage over fra Champagne. Det eksklusive ry bliver stærkere og stærkere, og det rammer også det unge publikum. Farverne og stilen er med til at gøre rosévin meget egnet til sociale medier, hvor man gerne vil lægge nogle attraktive billeder ud. Rosévin er bare flottere og smukkere. Det samme gælder generelt for Provence, der er så fuld af farver, at det egner sig perfekt til Instagram. Og så er der hele det fokus på sundhed, som præger mange i dag, og her udmærker Ultimate Provence sig ved ikke at have en ret høj alkoholprocent, og ved ikke at være tilsat sukker. Så den opfylder stort set alle krav for at være en trendy vin, både når det gælder udseende og indhold, og samtidig skal man ikke sprænge en bankboks for at have råd til den, slutter han.
Vandspejlet på poolen er atter helt i ro. De sidste rester af rosévine bliver nydt, inden gæsterne finder vej ned ad trappen og ud i den københavnske aften. Kold og vindblæst – men med masser af forårsfornemmelser, roséstemning og pastelfarvede Provencedrømme indenbords.