Ostekampagnen Ost & ko sætter gang i en ny opskriftskonkurrence, med temaerne Ost – til fest og Ost – til dagen derpå. Opskriftskonkurrencerne er et led i den 3 år lange kampagnes målsætning om at stimulere den europæiske ostekultur
Mejeriforeningen lancerede i samarbejde med EU kampagnen Ost & ko, som en del af et fælleseuropæisk fremstød for ostekultur i Danmark, Frankrig, Irland og Nordirland. Da kampagnen blev offentliggjort tilbage i 2015, udtalte Jan Hermansen fra Mejeriforeningen følgende:
“Vi har en stor forbrugergruppe, som køber gode oste, men som ikke længerere kender forskellene på vores traditionelle ostetyper. Det er en vigtig del af vores madkultur, som er i fare for at gå tabt med de unges faldende interesse. Vi har en vigtig opgave i at genopbygge stoltheden om vores ostetradition, for der er masser af spændende oste at gå på opdagelse i.”
Øl og ost klæder hinanden
Opskriftskonkurrencer har været en bærende del af kampagnens metode for at udbrede kendskabet til ostetyper og ostekultur, hvor vi tidligere har set konkurrencer med temaer såsom: Ost – på farten, Ost – i nye klæder, Ost – på nytårsbordet og mange andre. Denne gang lancerede Ost & ko temaerne Ost – til fest og Ost – til dagen derpå, til et event på en lille og spændende ølbar på Vesterbro, hvor madskribenten Mogens Bisgaard, der til dagligt driver grønthandleren Det lille Grønttorv på Østerbro i København, fortalte fremmødte madbloggere og skribenter om herlighederne ved god ost og god øl. Ifølge Mogens er øl på mange måder en bedre ledsager til ost end vin, fordi der er større mulighed for at ramme plet i smagskombinationerne mellem øl og ost end mellem vin og ost.
Mogens kom desuden med seks gode råd til hvordan man sætter øl til ost – så deltagerne foruden deres efterhånden omfattende viden om ostetyper og ostekultur, nu også fik et godt indblik i øl og dens smagspåvirkning på osten.
Tip 1: Vælg oste, så du kommer rundt i smagsspektret. Hold det simpelt og server efter smagsintensitet.
Tip 2: Gør dig alle de praktiske – og økonomiske – overvejelser. God ost og god øl kan godt være en stor udgift, så server kun det der skal bruges.
Tip 3: Sørg for at øllet og osten har den rette temperatur. Både øl og ost skal serveres tempereret. Jo højere alkohol procent og jo mørkere øllet er, jo højere skal serveringstemperaturen være.
Tip 4: Tænk på ostens smagsintensitet når du vælger øl. Stor smagsintensitet skal følges af stor smagsintensitet.
Tip 5: Tænk på ostens mundfylde når du vælger øl. Humlede øl passer eksempelvis godt til blåskimmelost.
Tip 6: Tænk på, om der er andre smage i osten, der kan spille sammen med øllet. Til en moden camembert eller brie, kan du eksperimentere med en kraftig belgisk øl eller en øl, der er gæret med Brettanomyces-gærstammen, der giver en lidt hestestaldsagtig arome, der matcher hvidskimmelostene fint.
Kampagnen Ost & ko omfatter foruden opskriftskonkurrencerne diverse presseaktiviteter, faglige seminarer, kokkeuddannelse og konferencer for professionelle i Danmark, Frankrig, Irland og Nordirland, som da de sidste år for eksempel inviterede inden for til et Ostekultur symposium, sammen med blandt andet Landbrug og Fødevarer og til arrangementet for første gang i mange år kunne samle forskere, formidlere, ostefagfolk, vidensinstitutioner og brancheorganisationer til en fælles analyse af ostekulturens status – og en bred diskussion om ostebranchens fremtid.
Vil du læse mere om Ost & ko, kan du klikke ind på deres hjemmeside http://www.ostogko.dk