På trods af finanskrisen er kurven for den økologiske omsætning fortsat stigende. I 2012 voksede salget med cirka tre procent, vurderer Økologisk Landsforening på baggrund af tilbagemeldinger fra dagligvarehandlen. Den økologiske omsætning er dermed vokset med 21 procent igennem krisen.
– Ø-mærket har bidt sig fast som en garanti for rene fødevarer, dyrevelfærd og miljøvenlig produktion. Samtidig vil stadig flere danskere gerne vide, hvor fødevarerne kommer fra, og hvad de indeholder, og det er lettere at gennemskue, når der er tale om økologiske varer, siger markedschef i Økologisk Landsforening, Henrik Hindborg.
Som opvejning for et lille fald i salget af de traditionelt mest populære øko-produkter som mælk, kartofler og gulerødder i det seneste år, er blandt andet kød, mel og morgenmadsprodukter samtidig gået frem, forklarer han.
Henrik Hindborg påpeger, at det er en stærk forbrugertendens i øjeblikket, at flere og flere danskere gør deres økologiske indkøb i discountbutikker. Ifølge Økologisk Landsforenings analyser, er discountbutikkerne hastigt på vej mod en markedsandel på 40 procent af dagligvarehandlens samlede omsætning af økologiske fødevarer.
Og den udvikling genkender man hos Dansk Supermarked, hvor især discountbutikken Netto, havde stigende øko-salg i 2012.
– Vi oplevet en lille vækst i salget af økologi på tværs af alle butikkerne i 2012. Men mest markant var væksten i Netto, hvor salget af økologi steg med otte procent, siger pressechef hos Dansk Supermarked, Mads Hvitved Grand.