Bare seks timer efter, at Coop Crowdfunding udbød projektet om flere økologiske æbler fra Fejø, var der rejst 1,4 millioner kroner. Det er det hurtigst finansierede lån i den størrelsesorden, udtaler finansieringsekspert.
1,4 millioner krober til Fejø Frugts udvidelse er finansieret af 128 private investorer, der gerne vil støtte den økologiske produktion og samtidig have et udbytte på 3,25 procent i rente.
Æbleproducent Laust Spandet Jensen er meget overrasket over, at det gik så hurtigt.
– Jeg fatter ikke, at der er så mange, der er interesseret. Men det er jo nok fordi, at Fejø Æbler er rimelig kendt, og det der med at omlægge til økologi, det er noget folk gerne vil, siger Laust Spandet Jensen.
Med den nye kapital kan Laust Spandet Jensen udvide sin frugtplantage med 8,5 ha jord og plante æbletræer, der skal drives økologisk. I dag er der korn og raps på markerne. Der kommer til at gå ca. 5 år før æblerne er i butikkerne.
Nicolai Jæpelt, der er projektleder ved Coop Crowdfunding, har aldrig set et projekt blive tegnet så hurtigt før.
– Det rammer en nerve, det der med, at man kan støtte økologien, selv købe de æbler, der kommer ud af det, og ovenikøbet tjene penge på det. Jeg er sikker på, at vi kommer til at se mange flere af den slags projekter i fremtiden, siger Nicolai Jepælt.
Andreas Helgason fra Lendino, som kreditvurderer flere virksomheders crowdfunding-projekter har heller aldrig set store lån blive finansieret så hurtigt af privatpersoner.
Fejø Frugt gik ligesom 28 andre lokale fødevareproducenter med i Coops Crowdfunding-satsning i 2017, og sidste år fik frugtplantagen på kun to dage finansieret deres omlægning til økologisk drift. Derudover fik Thise på fire dage finansieret 400.000 kr. til produktion af Græsmælk, mens knap 200 forbrugere finansierede udbygning af den knap 100 år gamle Dagli’Brugsen i Stevnstrup, der genåbnede i august.
– Coop Crowdfunding har vist, at danskerne er klar til at skyde penge i spændende fødevareprojekter, og lyder det fra kædeledelsen, der glæder sig over, at danskerne har taget så godt imod deres nye satsning.
– Gennem det seneste år har danskerne været med til at omsætte 29 innovative producenters visioner til nye og spændende fødevarer som insektsnack, økologisk whisky og græsmælk. Vi oplever, at danskerne er villige til at skyde penge i spændende projekter, og derfor er vi altid på udkig efter nye fødevareproducenter med en god idé, siger Nicolai Jæpelt.
Han opfordrer til at læse mere på Coop Crowfundings hjemmeside, hvor man foruden Fejø Frugt bl.a. kan støtte et Whisky- malteri og en snegleproduktion til hverdagskøkkenet.
Der er flere penge til iværksætterne
Crowdfundingplatforme har gjort det nemmere for danskerne at tage aktiv del i mindre fødevarevirksomheders rejse med at udvikle nye, spændende produkter. Hos Dansk Crowdfunding Forening ser de en tydelig lyst hos danskerne til at støtte denne rejse.
– Vores erfaring er, at særligt muligheden for at hjælpe lokale projekter på vej ser ud til at tænde gnisten hos danskerne. Samtidig giver crowdfunding en unik mulighed for at søge medbestemmelse på, hvilke virksomheder og produkter, der skal se dagens lys, og det tror vi, at danskerne som aktive forbrugere finder meget interessant, siger Sigurd Schou Madsen, næstformand i Dansk Crowdfunding Forening og chefkonsulent i Dansk Erhverv.
Coop Crowdfunding startede som et pilotprojekt tilbage i april 2017, men er i dag en veletableret forretning under Coop, hvor målet er at hjælpe endnu flere visionære fødevareproducenter og dermed gøre Danmark rigere på ny og spændende mad.