Fredag den 25. august 2017 løber Generation Food Award for første gang af stablen. Det er Arla og Copenhagen Cooking & Food Festival, der står bag awarden med støtte fra nogle af landets største fødevareaktører. Målet med den nye prisuddeling er at hylde de ildsjæle, der gør en ekstraordinær indsats for at sikre børns madvaner og samtidig rejse midler til, at flere børn kan lære om mad og måltider. Hele arrangementet er bygget på sponsorater, og overskuddet går ubeskåret til Arla Fondens mål om at få 10.000 børn på MADlejr.
Det er initiativer, der er blevet iværksat til fordel for børn og unge, der hyldes, ligesom det også er børn, der skal være med til at udpege en vinder blandt de nominerede. Halvdelen af juryen er nemlig børn.
– Vi vil gerne hjælpe de næste generationer til at få bedre madvaner og en bedre forståelse af mad generelt. Derfor har vi iværksat Generation Food Award, så vi kan hylde de folk, der gør en særlig indsats for at lære vores børn og unge gode madvaner, så vi kan sikre, at de tager det med ind i deres voksenliv og bevarer et sundt og naturligt forhold til mad, forklarer Jakob Knudsen, der er landedirektør hos Arla.
Sponsoraterne bag årets priser ved Generation Food Award går ubeskåret til at oprette flere MADlejre – et initiativ, som Arla Fonden driver, hvor skolebørn i en uge arbejder med råvarer, mad og bæredygtighed, så børnene får en bedre madforståelse. Ligeledes har Arla Fonden udviklet et undervisningsmateriale, som klasserne arbejder med inden og efter besøget på MADlejr. Lige nu er der plads til 1600 børn på den ene MADlejr, der ligger på Fyn – og 60 procent af ansøgerne bliver afvist hvert år. Derfor er Arla Fondens mål, at 10.000 børn skal have muligheden for at komme på MADlejr.
Store fødevareaktører bakker op
Flere af landets store fødevareaktører bakker op om Generation Food Award. Sammen med Arla og Copenhagen Cooking & Food Festival har de fundet en pris, de vil sponsorere, og som de også har fundet nominerede til.
En jury bestående af Timm Vladimir, Claus Meyer, Louisa Lorang og tre skoleelever, der har været på MADlejr, beslutter så, hvem af de nominerede der løber med prisen.
Til årets prisuddeling vil de medvirkende fødevareaktører tilsammen uddele seks priser. Føtex uddeler en pris for Bedste økologiske børneprodukt. Danish Crown uddeler prisen Gå til gryderne. Økologisk Landsforening uddeler prisen for Bedste økologi for næste generation. Copenhagen Cooking & Food Festival uddeler prisen for bedste innovation Breaking the NEW. Arla Fonden uddeler prisen for Bedste læringsforløb, mens Arla står for den sidste pris, som er Bedste digitale initiativ.
– Arla vil gerne samle fødevaredanmark om en fælles agenda, så vi sammen kan skabe sundere produkter og gode madvaner. Generation Food Award er første skridt på vejen. Prisuddelingen er en uformel og underholdende måde at få landets fødevareaktører til at gå sammen om den fælles indsats, som vi alle i forvejen har for øje – netop at sikre innovation, udvikling og involvering, så vi får de bedste betingelser for de næste generationer, siger Jakob Knudsen.
Også hos medarrangør Copenhagen Cooking & Food Festival er begejstringen stor omkring den nye prisuddeling:
– Vi er stolte over at have været med til at etablere den første prisuddeling omkring mad og børn sammen med Arla. Det er en helt oplagt måde at hylde de ildsjæle, som dagligt arbejder hårdt og innovativt for at sikre vores børn en sundere og bedre fremtid, siger Stine Lolk, der er direktør for Copenhagen Cooking & Food Festival.
Fakta om Generation Food Award
Generation Food Award er et nyt initiativ fra Copenhagen Cooking & Food Festival og Arla. Prisuddelingen foregår fredag den 25. august fra kl. 17-21 under årets Arla Food Fest i Kongens Have i København.
Awardshowet er både for børn og voksne og vil hylde de aktører, der har gjort noget særligt i årets løb for at skabe bedre madvaner til næste generation og vil samtidig rejse penge til Arla Fondens arbejde med at etablere MADlejr rundt omkring i Danmark.
Fakta om MADlejr
MADlejr blev startet i 2014 og drives af Arla Fonden. Arla Fonden har en vision om, at man i 2025 skal kunne tilbyde 10.000 børn om året at deltage på MADlejr. Hvert år deltager 1600 skolebørn fra 6. og 7. klasser i lejren, der ligger på Helnæs på Fyn, hvilket svarer til 70 folkeskoleklasser. Arla Fonden ønsker at være med til at inspirere de danske børn til at interessere sig for mad og madglæde, og på MADlejrskolen har de mulighed for at indgå i et læringsforløb, hvor de inspireres til at finde glæden ved madlavning og opnå øget viden om – og en holdning til – god mad og gode madvaner. MADlejr er utrolig populært, og sidste år fik omkring 60% af ansøgerne til MADlejr afslag.