Femte generation, Anders Brønnum-Schou, sætter sig for bordenden i den historiske storkøkken-virksomhed, Oluf Brønnum A/S, og skaber den største omsætning i 144 år og en vækst på 13 procent.
– Hvad kan jeg bidrage med til virksomheden, er vel det vigtigste spørgsmål enhver ny direktør burde stille sig selv inden, at vedkommende sætter sig for bordenden. Gang det så med tusind og du har den følelse, jeg havde, inden jeg besluttede mig for at blive femte generation i familievirksomheden, begynder Anders Brønnum-Schou, der tiltrådte som direktør i 2016 og indrømmer, det var med en vis portion æresfrygt at skulle træde i sin fars store fodspor.
– Men når virksomheden nu står med det bedste resultat nogensinde, så er det selvfølgelig også med en vis portion selvtilfredshed, ingen tvivl om det.
Smagen af egen medicin
Sammen med sit ledelsesteam iværksatte Anders Brønnum-Schou en række nye tiltag i 2016, der skulle positionere virksomheden. Tiltag, der på den ene side kostede et forventeligt stort minus på bundlinjen forrige regnskabsår, men som på den anden side har skabt gode resultater i seneste regnskab samt bedste start på nyt regnskab nogensinde.
– Der er aldrig nogen nem løsning, når man skal trimme en virksomhed. Man kan faktisk sige, at jeg skulle smage min egen medicin, da jeg i mange år forinden havde rådgivet større virksomheder i samme øvelse. Men samtidig er det også min erfaring med andre virksomheder, der gjorde, at jeg ikke rystede på hånden, da jeg valgte at investere fremfor en mere klassisk løsning med besparelser og nedskæringer, fremhæver han.
Anders Brønnum-Schou fortæller, at de har investeret mange ressourcer i at få udfyldt nøglepositioner i virksomheden med engagerede personer, der forstår at motivere kollegaerne og ikke mindst at servicere kunderne og tilføjer:
– Det lyder banalt, men jo bedre kunderne oplever samarbejdet, jo bedre kører forretningen.
Skal være en rådgivningsvirksomhed
– Allerede i 1975 skabte min far en projektafdeling, så kunderne kunne få totalløsninger, hvilket var helt nyt dengang. Idéen om at man ikke sælger et produkt, men at man sælger hele køkkenløsninger, den tanke holder vi stadig fast i, fortsætter Anders Brønnum-Schou.
– Hvis jeg skal fremhæve én ting, som vi satser på i fremtiden, så er det vores rådgivningsfunktion. Vores værdi er ikke prisen på de enkelte produkter, der står på hylderne. Vores reelle værdi er den viden, vi har om kundernes behov og ikke mindst evne til at rådgive med kvalificerede løsninger. Et produkt til en skarp pris har jo først en reel værdi for kunden, hvis den rent faktisk anvendes, ikke sandt?
Brønnum er leverandør til caféer, restauranter og hoteller, men har senest også investeret mange ressourcer i et endnu bedre samarbejde med offentlige virksomheder og institutioner. Et samarbejde, der i dag er formaliseret i form af SKI-aftaler, hvor Brønnum netop er valgt som den foretrukne leverandør i hele landet.
– At have et godt samarbejde med offentlige kunder er vigtig for en virksomhed som Brønnum, og jeg kan kun være tilfreds med, at Brønnum er valgt som den mest egnede til at varetage offentlige opgaver. Det er vi meget stolte af, slutter Anders Brønnum-Schou.
Bedste årsregnskab fra ny generation
Årsregnskabet 2016/17 er det første hele regnskabsår under Anders Brønnum-Schous ledelse. Et regnskab, der viser en vækst på 13 procent, en rekordstor omsætning på 331 millioner og et driftsresultat på 9,5 millioner, hvilket er en forbedring på 24 millioner fra forrige år. Et resultat, Anders Brønnum-Schou betegner yderst tilfredsstillende, efter han iværksatte en række investeringer, der i forrige årsregnskab kostede på bundlinjen, men har båret frugt i år.
Brønnum har udført mange projekter og fremhæver især Nordeas nye domicil, der har kapacitet op til 5.000 måltider og er dermed Danmarks største personalerestaurant, den nye Restaurant Trio på toppen af Axel Towers og Storstrøm Fængsel på Falster.
Siden 1874 har Oluf Brønnum & Co været toneangivende leverandør af køkkenudstyr og storkøkkener. Virksomheden ledes i dag af femte generation, Anders Brønnum-Schou. Brønnum er repræsenteret i Sverige og Norge og omsætter alene i Danmark for lidt over 330 millioner kroner og beskæftiger i dag 122 ansatte.