Danskerne er glade for økologi. Faktisk så glade, at Danmark er det land i verden, hvor forbrugerne hiver flest økologiske fødevarer ned i indkøbskurven. På bare ti år er økologisalget i Danmark fordoblet. I dag er 8,4 procent af alle fødevarer solgt i detailhandlen økologiske ifølge det schweiziske forskningscenter for økologisk landbrug, FiBL.
Arla tror på, at denne udvikling vil fortsætte og har netop søsat en ambitiøs strategi om at øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med ikke mindre end 50 pct. de næste tre år. På nuværende tidspunkt udgør salget af økologiske mejeriprodukter 20 procent af det samlede salg. Særligt dagens første måltid er præget af økologi. Hele 40 procent det samlede salg af mejeriprodukter inden for yoghurtkategorien er nemlig økologiske produkter. Det dækker over produkter som A38, yoghurt og skyr.
Økologi er blevet en del af hverdagen
Med danskernes smag for økologi på morgenbordet tyder det på, at økologiske fødevarer for alvor er blevet en fast del af hverdagen og den gode start på dagen. En udvikling, som Arla forventer vi fortsætte de kommende år.
”Økologi er blevet en del af vores madkultur. De senere år har vi set et stigende fokus på kvalitet, bæredygtighed og gode naturlige råvarer. For mejeriprodukter er det især om morgenen, at økologi har vundet indpas. Vi starter dagen ud med økologisk yoghurt eller skyr og økologisk mælk på havregrynene, i grøden og i kaffen”, siger Laurent Ponty, der er kategoridirektør for mælk og yoghurt i Danmark, og fortsætter:
”Morgenmaden er et godt sted at starte, hvis man vil have mere økologi ind i hverdagen. Den består som regel af nogle enkelte basisvarer, som vi spiser meget af, og som ikke koster en formue i den økologiske udgave. Eksempelvis havregryn, mælk og A38. Et godt råd til at få mere økologi på morgenbordet er ved at bage sit eget brød, der vinder både på smag og pris.”
Morgenmadsvaner under forandring
Der er to klare madtendenser, der bliver mere og mere udbredt i Danmark. Det stigende forbrug af økologi er en af dem, mens sundhed i madlavningen er en anden. En nyere undersøgelse fra Karolines Køkken viser, at hver tredje dansker går mere op i sundhed end for tre år siden. Og det kan ses på morgenmadsbordet:
”Danskernes morgenmadsvaner er begyndt at forandre sig i takt med, at der er kommet øget fokus på sundhed. Før i tiden havde det hvide brød og sukkerholdige morgenmadsprodukter en fast plads på morgenbordet. Nu er vi i stedet begyndt at spise mere protein og flere fibre til morgenmad fra eksempelvis grovbrød og skyr. Samtidig er nye morgenmadsalternativer kommet til, som smoothies, overnight oats og chiagrød. Det er gode og sunde alternativer, når morgenmaden skal varieres” siger Laurent Ponty.
Arlas fakta om økologi
Salget af økologiske mejeriprodukter udgør 20 procent det samlede salg, og hele 40 procent inden for yoghurtkategorien (A38, skyr og yoghurt). De økologiske produkter udgør 8,4 procent af det samlede salg af fødevarer i detailhandlen i Danmark ifølge rapporten fra det schweiziske forskningscenter for økologisk landbrug, FiBL.
En befolkningsundersøgelse fra Karolines Køkken viser i øvrigt, at danskerne går mere op i økologi og sundhed end tidligere.
_______________________________________________________________________________