Danske kantiner, storkøkkener, restauranter, hoteller og cateringvirksomheder bruger økologiske råvarer som aldrig før. Salget er steget med 20 pct. til over 2 milliarder kroner viser tal fra Danmarks Statistik.
Det er ikke kun i butikkerne at økologiske fødevarer oftere ryger i indkøbsvognen. Også køkkenerne på landets sygehuse, børnehaver, plejehjem, kantiner, restauranter, hoteller og andre storkøkkener går i stigende grad efter det røde Ø-mærke, når de bestiller varer. Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser at økologiske varer udgjorde 9,3 pct. af det samlede salg af madvarer til foodservice i 2017.
Det er en stigning på 20 procent i forhold til året før og viser, at efterspørgslen på økologi i de danske professionelle køkkener har været markant stigende siden de første officielle statistikker blev indført. Det glæder Landbrug & Fødevarer
– Vi er enormt positive overfor den udvikling. Det viser at de professionelle køkkener i større og større grad er villige til at betale mere for de råvarer, som de tillægger en særlig værdi. Og det er ikke kun til glæde for de økologiske landmænd, men for alle landmænd der gør sig umage med at producere fødevarer af høj kvalitet til de danske køkkener, siger Andreas Buchhave Jensen, chefkonsulent, Afsætning, Ernæring og Markedsudvikling, Landbrug & Fødevarer.
Statistikken for 2017 viser, at de offentlige køkkener og kantinerne fastholder og udvikler deres store andel af økologi. Men det segment der virkelig har rykket udviklingen fra 2016-2017 er hotellerne og restauranterne, hvor salget er steget med 37 procent fra 2016 til 2017.
– Hoteller og restauranter er det klart største inden for professionelle køkkener og det har været lidt bagefter de andre grupper, så at de begynder at rykke på sig, det tegner meget lyst for en fortsat positiv udvikling, siger Andreas Buchhave Jensen.
De mest eftertragtede økologiske varer i 2017 var mejeri og kolonial der henholdsvis udgjorde 31 og 35 procent af salget. Endvidere er salget af økologiske drikkevarer steget med omkring 40 procent fra 2016-2017 som følge af stigningen hos hoteller og restauranter.
Og den positive tendens fortsætter i 2018, vurderer Landbrug & Fødevarer
De offentlige køkkener viser vejen
– Det er de offentlige køkkener, der har banet vejen for økologisk køkkenomlægning, og de trækker fortsat udviklingen. Men hoteller, restauranter og caféer har også for alvor fået øje på potentialet i at have økologi på menukortet. Danskerne stiller i stigende grad krav til deres fødevarer. De ønsker rene råvarer, der er produceret med hensyntagen til naturen, miljøet og dyrene. Derfor efterspørger de økologi – også når de spiser ude, siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.
Salget til de offentlige køkkener udgør 44 procent af den samlede økologiske omsætning, og den økologiske andel har nu nået 19 procent i offentlige køkkener. Branchens mål er 60 procent.
– Mange kommuner og bl.a. hospitaler i regionerne kører nu derudaf med økologi, og Danmark er klart i front her. Men der er ingen tvivl om, at den grønne omstilling i køkkenerne hurtigere ville brede sig til hele landet, hvis staten havde fastholdt opbakning i form af medfinansiering af kommunernes arbejde med uddannelse og omstilling i køkkenerne. Denne starthjælp til kommunerne vil passende kunne genetableres i finansloven, siger Paul Holmbeck, politisk direktør i Økologisk Landsforening.
Brug for flere øko-varer
Hoteller, restauranter og caféer står for 29 procent af øko-salget i landets professionelle køkkener.
– Vi vil komme til at se, at de professionelle køkkener skruer yderligere op for deres økologi-procent i de kommende år. De starter typisk med basisvarer som frugt og grønt, mejeri- og kolonialvarer – eller med drikkevarer, når det gælder caféer og restauranter – og så udvider de til flere typer af øko-varer løbende. Efterspørgslen på økologiske varer vil derfor vokse på tværs af varetyper. Så det er meget glædeligt, at de danske landmænd lægger rekordstore arealer om til økologi i disse år. Vi ved fra undersøgelser, at køkkenerne netop foretrækker danske – og gerne lokale – økologiske varer, siger Torben Blok.
Antallet af spisesteder med Økologiske Spisemærke er steget med 24 procent på et år. I dag er der i alt 2.546 spisemærkede køkkener i landet.
Resultater for 2015 og 2016 er reviderede på baggrund af fejl i dataleverancerne til Danmarks Statistik. Det samlede salg af økologiske varer til foodservice er nedjusteret med 14 pct. i 2015 og 15 pct. i 2016.