De danske mejeriers brancheorganisation, Mejeriforeningen, har netop lanceret smagekittet Smag & ko som et helt nyt undervisningselement til de danske erhvervsuddannelser. Konceptet er inspireret af vinbranchens tradition for at sætte ord på smag og duft og har til formål at højne vidensniveauet og de sensoriske kompetencer hos fremtidens kokke, slagtere, smørrebrødsjomfruer og andre madprofessionelle. For hvor mange kan egentlig svare på, hvad mælken smager af. Hvordan smørret dufter. Eller hvordan det syrnede mælkeprodukt føles?
Smag & ko er ikke bare en ny, glittet undervisningsfolder, men en helt ny måde at tænke i undervisningsmateriale og involvering af eleverne. Det informative undervisningsmateriale er kombineret med en Smag & ko-smagekasse fyldt med forskellige typer mælk, syrnede produkter, smør og ost, som gerne skulle gøre det soleklart, at også hverdagens mejeriprodukter handler om udseende, smag, duft og mundfornemmelse.
– Smag & ko er et gastronomisk uddannelseskoncept, der går ud på at blindsmage 12 udvalgte mælkeprodukter. Vi har i udviklingen skævet lidt til vinbranchen, hvor der er en særlig kultur og faste vendinger for, hvordan vin smager. Når det kommer til de helt almindelige madvarer, vi bruger til daglig, som fx mælk, smør og ost, er mange af os utroligt dårlige til at sætte ord på kvaliteten. Men det er synd og skam, for mælk er ikke bare mælk. Og ost ikke bare ost. Så hvordan kvalitetsvurderer vi den slags helt almindelige mejeriprodukter? Den dialog vil vi gerne igangsætte med fremtidens madprofessionelle, lyder det fra Lars Witt, marketingchef hos Mejeriforeningen.
Quiz, smag og sæt ord på de danske mejeriklassikere
Erhvervsskolerne er blevet kontaktet af Mejeriforeningen med tilbud om at modtage Smag & ko-undervisningskittet, og de næste par uger vil 10 erhvervsskoler gennemføre undervisningen med udgangspunkt i en særligt fremsendt termokasse med tilhørende undervisningsmateriale og et lille quiz-element, hvor den flittigste elev kan gå hjem med en ostepræmie.
– Vi testede for nylig Smag & ko-kittet på Aarhus Tech for smørrebrød og catering-linjen. Og det var alletiders at få nytænkende og anderledes redskaber til brug for undervisningen. Særligt det quiz-element, at eleven med flest rigtige mejerisvar kunne vinde en ostepræmie, gjorde, at der gik sport i at lytte efter og svare rigtigt. Eleverne syntes i det hele taget, at det var et godt afbræk i den daglige undervisning, forklarer Marianne Wraae, underviser, Skolen for gastronomi og trends ved Aarhus Tech.
Er mælken grøn, blomstrende, sur eller sød?
Igennem smagningen af de 12 ”blinde” mejeriprodukter bliver eleverne guidet igennem af underviseren, der forud for undervisningen har modtaget instruktioner. Ligesom eleverne kan støtte sig til materialet, der guider i, at fx mælk kan dufte af græs, blomster, måske være ”grøn” i sit udtryk eller have præg af stald, risengrød eller køleskab. Mens smagen kan være både sur vs. sød, salt eller bitter. For ikke at tale om mundfølelsen, der kan være både fed og astringerende. Og det var bare mælken. Dernæst går turen til smør, syrnede produkter og oste, der også skal vurderes på duft, smag, mundfølelse og udseende.
Smag & ko på skoleskemaet
I første omgang er undervisningsmaterialet udviklet som en prøveballon på, hvordan man som branche kan bidrage til dialogen omkring de sensoriske egenskaber ved råvarer, der hver dag går gennem hænderne på tusindevis af madprofessionelle landet rundt.
– Når de involverede skoler har gennemgået forløbet, evaluerer vi på oplevelserne og erfaringerne fra både elever og lærere, og så må vi kigge på, hvordan Smag & ko kan komme på skoleskemaet på erhvervsskolerne landet rundt. Indtil videre er tilbagemeldingerne meget positive, og der er heldigvis både stor nysgerrighed, appetit og mod på at gå nye veje blandt underviserne, slutter Lars Witt.