Phillip Binau er tiltrådt i stillingen som Guest Relation Manager hos Copenhagen Concepts – moderselskabet bag restauranterne MASH, Umami og Le Sommelier. Her skal han sørge for, at alle gæster får en god oplevelse på én af de i alt 11 restauranter, der hører under Copenhagen Concepts.
Stillingen som Guest Relation Manager er ikke udbredt blandt restauranter i Danmark, men ifølge partner og medejer i Copenhagen Concepts Mikkel Glahn er det en funktion, der er fuldstændig uundværlig, i en branche hvor konkurrencen på gode oplevelser aldrig har været større:
– Ansættelsen af Phillip skal ses i lyset af, at Copenhagen Concepts vokser. Vi har netop skrevet under på en kontrakt for en ny restaurant i Danmark, og vi har flere nye restauranter under opsejling i Tyskland. Vores internationale ambitioner med MASH stjæler noget fokus fra de eksisterende restauranter, og derfor har vi behov for at dedikere en ressource til at sikre, at vores københavnske restauranter fortsat leverer oplevelser på et meget højt niveau, forklarer Mikkel Glahn.
Vigtigheden af at have en manager med ansvar for gæsternes oplevelse har Copenhagen Concepts erfaret i London, hvor ’guest relations’ og ’guest hospitality’ er udbredte jobtitler.
– Phillip har et særligt talent for kvalitet og håndtering af gæster. Han har et indbygget servicegen, der er meget højt, og han er meget grundig. Med Phillip investerer vi i oplevelsesdimensionen, som er mindst lige så vigtig som at have kød og vin af højeste kvalitet, siger Mikkel Glahn.
Selv er Phillip Binau stærkt motiveret af at give mennesker en god oplevelse i sit nærvær. Han elsker at underholde og få mennesker til at grine, men omvendt ved han også, at det er hårdt arbejde at levere service i topkvalitet. Men det er et krav, hvis man skal klare sig i branchen, mener Phillip.
– Restaurationsscenen i København er i rivende udvikling, og derfor er man nødt til at skille sig ud – og ikke kun på maden. Det er vores opgave at give gæsterne en god oplevelse, lige fra de træder ind ad døren, til vi igen holder døren for dem og siger ”tak for i aften”. Gæsterne stiller højere krav og forventer mere, og derfor er det afgørende, at man tænker restaurantoplevelsen som en helhed, forklarer han.
Phillip Binau kommer fra en stilling som General Manager på den eksklusive Balthazar Champagne Bar på Danmarks fornemmeste hotel, D’Angleterre. Her har han de sidste tre år haft ansvaret for personalet og for at udvikle den service, gæsterne bliver mødt af, når de kommer til baren. Disse erfaringer tager han med sig i sit job hos Copenhagen Concepts, hvor han bliver en slags ansigt udadtil.
Behandler ikke to gæster ens
Phillip Binau glæder sig til at kunne gøre en forskel for gæsterne og til at overgå deres forventninger. Han vil gå til opgaven ud fra sit mantra om, at man ikke skal behandle alle gæster ens.
– Med et brand som MASH, hvor konceptet er klart defineret, skal der selvfølgelig være noget genkendelighed fra restaurant til restaurant. Men omvendt er det også vigtigt, at der er plads til at gøre tingene forskelligt. Ingen gæster er ens, og ingen tjenere er ens. For mig at se er nøglen til god service, at man er autentisk og meget opmærksom på gæstens behov og humør. Man må aldrig køre på rutinen, for gæsterne kan mærke det med det samme, siger han.
Udover MASH skal Phillip også sikre, at den ti år gamle og fornyede Restaurant UMAMI fastholder sin plads på Københavns gastronomiske scene som et attraktivt sted at gå ud for at få mad og oplevelser af international kvalitet.
Phillip Binau har tidligere arbejdet som Head Bartender på MASH, og han kender derfor både personalet, ledelsen og kulturen i Copenhagen Concepts. Selskabet råder i dag over i alt 11 restauranter, hvoraf de to ligger i hhv. London og Hamborg.