Thise Mejeri tager “ofte god efter”-datomærkningen et skridt videre idet man har dedikeret en hel karton til kampen mod madspild.
I februar i år tog Too Good To Go – i samarbejde med en række fødevareproducenter – initiativ til at udvide “bedst før”-datomærkningen med ordlyden “ofte god efter” for at mindske madspild. Som fødevareFOKUS omtalte har Arla indført den nye datomærkning, og nu følger Thise Mejeri trop og supplerer med guides på samtlige mælkekartoner, som skal gøre forbrugerne klogere på, hvordan de kan se, dufte og smage sig frem til, om mælken er ok at drikke.
I følge Poul Pedersen, adm. direktør for Thise, har det været vigtigt for Thise Mejeri at sende et tydeligt
signal om, at de tager kampen mod madspild seriøst:
– Vi har gennem årene iværksat en række initiativer for at mindske vores eget spild. “Ofte god efter”- initiativet er et naturligt næste skridt, så vi hjælper med at mindske madspildet ude i køkkenerne. Derfor har vi været hurtige til at tage den nye datomærkning i brug, og derfor har vi brygget videre på initiativet
med en guide til, hvordan den enkelte kan bidrage ved at mindske mælkespild.
Guiden supplerer den nye datomærkning og bliver trykt på Thises egne mælkekartonener, men også de kartoner, der produceres til Coops butikker får den nye datomærkning.
Men er det overhovedet nødvendigt med en ny datomærkning? Ja, mener Too Good To Go’s adm. direktør, Mette Lykke:
– Madspild er top of mind hos både forbrugerne og forhandlerne, men mange er forvirrede. “Ofte god efter” er et lille, men vigtigt skridt mod større forståelse for, at produkter ikke behøver blive kasseret, når “bedst før”-datoen passeres. Men skal det for alvor batte, skal ændringen være obligatorisk, og det kræver en lovændring på EU-niveau”.
Mette Lykke oplyser i den forbindelse, at flere er på trapperne med lanceringen af “ofte god efter” og nævner bl.a. Tenax Sild, Carlsberg og TeeDawn.