Filterkaffen er hastig på vej tilbage, og gerne i form af high-end mærker.
– Lidt populært kan man sige, at Madam Blå er tilbage, men det er nu ikke helt rigtigt. Det brygges filterkaffe, men det er en anden teknologi, der er i anvendelse, og det giver lang større variationsmuligheder i smagen, forklarer Lars Aaen, kommunikations- og udviklingschef hos Peter Larsen Kaffe.
På det svenske marked kan kaffemærket Löfberg nu direkte aflæse den tendens i form af et vigende salg i kapsel-markedet – både på kapsel og maskinside, men så vidt er det ikke kommet til her i landet, lyder vurderingen fra Lars Aaen.
Til gengæld er der ingen tvivl om, at smagspræferencen er ændret. Mælken forsvinder mere og mere.
– Man vil tilbage til det oprindelige. Mange forbrugere vil gerne smage kaffen, og ikke skjule den med mælk i forskellige mængde. Det kan også ses i udviklende af flere microristerier og mange forskellige kaffemærker med fokus på netop smag, forklarer han.
Kaffemarkedet deler sig
Kaffemarkedet oplever generelt store ændringer i disse år. Udover at filterkaffen er på vej tilbage, så er hele kaffemarkedet ved at dele sig i to. Et highend-marked, hvor der er fokus på smag og hele oplevelsen ved en rigtig god kop kaffe, og discount-markedet, hvor prisen er det afgørende.
– De to områder er stigende, og det sker på bekostning af det klassiske midtersegment, hvor termokanden var omdrejningspunktet. Den er stort set død i dag, lyder det fra Lars Aaen.
Det stadig mere polariserede kaffemarkedet kan man sige er et udtryk for, at det er gået mode-tendenser i kaffe på lige fod med f.eks. tøjmarkedet. Madam Blå er kommet tilbage med den klassiske stil – i et moderne snit.