Dagligvarekæden Lidl introducerer fra 2019 et genanvendeligt alternativ til frugt- og grøntposerne. De såkaldte ”Green Bags” kan genanvendes mange gange, vaskes i hånden og kommer til at koste 5 DKK for to net. Heraf donerer Lidl 20 øre til samarbejdspartneren Plastic Change. Det nye produkt er seneste led i Lidls omfattende plastikstrategi for at nedbringe mængden af overflødig plastik.
Når de danske forbrugere handler frugt og grønt i dagligvarebutikkerne, bæres indkøbet typisk hjem i en klar pose af tynd engangsplastik. Poserne bliver sjældent genbrugt og ender ofte i skraldespanden, så snart indkøbet er flyttet til frugtskålen eller køleskabet. Dette forbrug vil Lidl gøre op med ved at introducere et nyt, genanvendeligt produkt for dagligvarekædens kunder. I løbet af 2019 lander de såkaldte ”Green Bags” nemlig i Lidls butikker landet over.
– I Lidl ønsker vi at tage et medansvar og nedbringe mængden af overflødig plastik. Med vores ‘Green Bags’ introducerer vi i 2019 et slidstærkt frugt- og grøntnet af nylon som alternativ til frugt- og grøntposerne af tynd plastik. Nettene kan lukkes i toppen, kan rengøres i hånden og er beregnet til at blive genbrugt mange gange. To Green Bags vil koste 5 DKK, hvoraf 20 øre går direkte til vores strategiske samarbejdspartner Plastic Change, som vil bruge pengene til videreføre deres arbejde med at sætte fokus på plastikproblematikken, fortæller CCO i Lidl Danmark, Mikko Forsström
Henrik Beha Pedersen, direktør og stifter af Plastic Change, tilføjer:
– Lidls Green Bag er en smart og simpel løsning på, hvordan vi kan reducere brugen af engangsposer, når vi handler frugt og grønt. Vi håber, at forbrugerne vil tage godt imod Lidls nye grøntposer og være med til at reducere engangsplastik.
20 % færre frugt- og grøntposer
Med det nye alternativ til frugt- og grøntposerne tilføjer Lidl endnu et led til kædens portefølje af initiativer og nye produkter i kædens omfattende plastikstrategi. Hos Lidl regner man med, at introduktionen af de genanvendelige Green Bags vil medføre et fald i forbruget af den nuværende frugt- og grøntpose lavet af engangsplastik:
– De nye net introduceres som et supplement til vores sortiment af bæreposer og repræsenterer et mere bæredygtigt valg end de traditionelle frugt- og grøntposer af tynd plastik, da de kan genbruges igen og igen. Vi forventer, at de nye net vil reducere forbruget af engangs frugt- og grøntposer af tynd plastik med op til 20 %, fortæller Mikko Forsström. Han tilføjer:
– Indførelsen af de nye Green Bags er et af flere initiativer i vores plastikstrategi, som har til formål at nedbringe mængden af overflødig plastik. Som en del af vores plastikstrategi har vi allerede udfaset engangsindkøbsplastikposer fra alle vores butikker, annonceret udfasningen af flere engangsprodukter af plastik fra 2019, skåret ned på emballagen på flere produkter og fjernet alle plastiksugerør i løssalg fra varesortimentet.