Simple Feast, der sælger vegetariske måltidskasser, sammenligner i en reklamefilm rygning med kødspisning.
Når virksomheden Simple Feast i en landsdækkende kampagne sammenligner kødspisning med rygning, er det misvisende. Sådan lyder det blandt andet fra Flemming Nør-Pedersen, der er direktør i brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer.
– Rygning er helt tydeligt en af de meget store risici, man kan pådrage sig, og som koster mange leveår. Der forligger ikke skyggen af bevis for, at der skulle være lige så farligt at spise en pølse i ny og næ, så det er en dybt misvisende sammenligning, siger han.
I kampagnen vises gamle klip af folk, der ryger, hvor cigaretterne er udskiftet med knækpølser og frankfurtere.
Til spørgsmålet om man ikke bare tage skal kampagnen som en sjov måde at få omtale, svarer Flemming Nør-Pedersen, at man er nød til at reagere, når man ser eksempler som dette, der er relativt gennemskueligt forsøg på at fremhæve egne produkter på bekostning af konkurrenternes.
Han får støtte af flere andre fagfolk, der ligeledes kalder sammenligningen mellem rygning og kød misvisende. Og retvisende er den da heller ikke med tanke på, at spisning af store mængder pølser, røget skinke og bacon ifølge Verdenssundhedsorganisationen WHO kan øge risikoen for visse kræftsygdomme med 18 procent.
Til sammenligning øger rygning risikoen for at få kræft med 2500 procent.
– At droppe kødet kan være okay, men det er vildledende at bruge skræmmekampagner og sammenligne det med rygning. Det er helt ude i hampen, siger ernæringsprofessor Arne Astrup fra Københavns Universitet til Politiken.
Jakob Jønck fra Simple Feast understreger overfor flere medier, at meningen med kampagnen ikke er at påstå, at kød er lige så farligt som rygning. Det skal blot opfattes som et morsomt indspark i debatten. Men ikke alle synes tydeligvis, at det er særligt morsomt.